Melkweg Expo presenteert vanaf 24 juni de fototentoonstelling Costa Mediterranea van Annegien van Doorn. De beeldend kunstenaar legde de (sur)realiteit vast van het dagelijks leven aan boord van een cruiseschip.
Twee jaar geleden stapte Annegien van Doorn met haar camera aan boord van het cruiseschip Costa Mediterranea. Voordat ze het schip betrad, werd eerst nog een foto van haar gemaakt door een scanner. Hierdoor voelde het alsof de echte Annegien aan wal moest blijven en alleen haar avatar het schip mocht betreden. Meedeinend op de golven bevond ze zich ineens in een parallel universum.
Overdaad en luxe
De beeldend kunstenaar was een bijzondere wereld binnengestapt, die bestond uit een willekeurige mix van tijdperken en continenten. Romeinse pilaren, gouden piramides en barokke engelen wisselden elkaar af. Volgens de brochure van het schip was het interieur vooral geïnspireerd op historische paleizen die je in Italië tegenkomt.
Veel personeel, weinig privacy
Op het grote schip kon Annegien zich amper bewegen zonder geobserveerd te worden door het cruisepersoneel. Het schip was tijdens deze reis voor 60% volgeboekt, wat betekende dat er op iedere 3 passagiers maar liefst 2 personeelsleden waren. De enige plek waar ze privacy ervoer, was in haar raamloze cabine van 12 vierkante meter.
In deze kleine cabine fotografeerde Annegien taferelen die ze zelf creëerde, maar ook de bedsprei die elke dag op een andere manier werd gevouwen door de kamerjongen. Dit combineerde ze met foto’s van het interieur van het schip. Samen geven de verschillende foto’s de (sur)realiteit van het leven aan boord van een cruise weer. Tegelijkertijd trekken ze dit ook weer in twijfel, want is onze eigen dagelijkse realiteit eigenlijk niet net zo absurd?