Op reis met de Nio ET5 Touring

Op reis met de Nio ET5 Touring

Met ons briljante netwerk van laadpunten en korte afstanden is elektrisch rijden in Nederland een droom, maar hoe goed werkt dit zodra je de grens over gaat? Ik besloot dit te testen met de prachtige Nio ET5 Touring door meer dan 800km af te leggen op vakantie naar Noord-Frankrijk.

Laten we beginnen met de fantastische wagen die Nio voor ons verzorgde. De Nio ET5 is al een prachtige verschijning en deze touring editie geeft net wat meer ruimte en bovenal een prachtige achterzijde. Voorzien van alle gemakken had deze auto alles aan boord voor een zeer comfortabele reis. Prachtige features als het volledig glazen panoramadak dat automatisch dimt op basis van het zonlicht bijvoorbeeld, of de heerlijk minimalistische en ruime inrichting van de auto. Bepakt met twee grote koffers, een tas en een hoop los spul bleek alles in de ruime kofferbak te kunnen en hadden de kids lekker de ruimte, gezien er geen spullen onder hun benen hoefde.

Onze route was van het Friese Leeuwarden naar camping Donjon de Lars in Normandië, een flinke test om de robuustheid van elektrisch rijden op de proef te stellen. In Nederland verwachte ik hier geen enkel probleem mee, gezien het excellente netwerk van vele laadpunten en organisaties; velen daarvan op je route en gewoon langs de snelweg. Als Nio-rijder heb je echter nog een geweldige troef in handen: naast gewoon- en snelladen, levert Nio volledige en razendsnelle batterijwissels bij één van de 10 Power Swap Stations in Nederland. Dit is dé unieke kracht van Nio, met een technologie die – in mijn ogen – gestandaardiseerd moet worden of waar de concurrentie in ieder geval naar zou moeten kijken. Het proces is snel, simpel en waanzinnig om mee te maken!

Op reis met de Nio ET5 Touring

De 100 kW batterij, goed voor ongeveer 580 kilometer, bleek meer dan genoeg om van Leeuwarden naar Tilburg te rijden, het meest zuidelijke station dat op de route lag. Gezien we de navigatie ingesteld hadden op onze eindbestemming werd de Swap Station automatisch toegevoegd als suggestie om te laden, boven opties als een Fastned. Gedurende de rit zie je de live-status van het station; hoeveel wachtenden zijn er, hoeveel batterijen zijn er beschikbaar en van welke soort? Zodra je in de buurt komt, bevestig je dat de reservering definitief moet worden gemaakt. In Tilburg bevindt het Swap Station zich op het terrein van hotelketen van der Valk en is het een grijze box op het parkeerterrein. Je parkeert de auto in het vak ervoor, waarop de auto vraagt om te beginnen. De Nio ET5 Touring rijdt zichzelf vervolgens achteruit naar binnen, de auto gaat omhoog, elektrische systemen (behalve je display voor de voortgang) uit en gedurende een paar minuten hoor je wat gezoem en kan de auto licht schudden. Hilarisch genoeg werd de Nederlandse begeleidende instructies uitgesproken door de Engelstalige assistente waar we het zo over gaan hebben. Nog geen vijf minuten later reed ik weer weg met een volle, verse batterij om de reis voort te zetten.

Laadpunt

Vol goede moed zetten wij dus voort en de hele heenreis bleek een breeze. De Power Swap Stations zijn enkel te vinden in Nederland, Duitsland en Scandinavië. Gelukkig is het haast overal goed te doen om laadstations te vinden, zolang je langs de grote wegen blijft, al bleek de snelheid nog wel eens wisselend. De auto is doorgaans goed in het aangeven hoeveel er van ieder laadpunt beschikbaar zijn, maar het bleek weleens af te wijken. Zo kan het voorkomen dat er 300 Kw snelladen geadverteerd wordt, maar dat dit één enkel laadpunt is, waar de rest 45 kW chargers zijn. Het resultaat zijn dan langere stops dan geanticipeerd. Gezien we echter de swap in Nederland achter de rug hadden, kwam de tweede stop op een punt dat we aardig konden doorrijden en een lunch die de snelheid ruim compenseerde. De gereden uren en kilometers vlogen voorbij gezien het comfort van de auto.

Op reis met de Nio ET5 Touring

De Nio ET5 Touring is namelijk niet alleen een prachtige auto om te zien, maar biedt daarbij ook maximaal comfort. De stoelen zitten heerlijk en zijn voorzien van alle gemakken als stoelverwarming en uitgebreide massagestanden. Voorkeuren zijn in te stellen, waar de stoel en het stuur zich gemakkelijk aanpaste wanneer mijn vrouw het stuur over nam. Maar het comfort van de Nio is niet enkel te wijten aan hoe lekker je zit: een groot deel ervan komt ook door de geweldige hulpmiddelen die de auto biedt. Zo is er de pilot mode die een constante snelheid aanhoudt, de auto binnen de lijntjes houdt en de afstand tot de voorganger constant houdt. Hierdoor rijdt de auto niet vanzelf – je moet immers nog altijd blijven opletten, de handen aan het stuur houden en van banen wisselen – maar je wordt ontzettend ontlast, waardoor wij vele malen meer uitgerust aankwamen dan normaal. Kleine handigheden zoals een automatische dodehoekcamera die activeert wanneer het knipperlicht aangaat bijvoorbeeld of de top-down view die vanzelf startte bij de krappe tolpoortjes om ervoor te zorgen dat we er schadevrij doorkwamen. Zoals met alle techniek kwam het weleens voor dat het niet helemaal ideaal verliep. Zo leek de Nio af en toe te schrikken van auto’s die iets te ver over de lijn heen reden en ons vervolgens opschudde met een fantoom remactie. Op de hele rit kwam dit echter niet veel voor.

Beenruimte

De kinderen hadden waanzinnig veel ruimte achterin, zeker als je bedenkt dat wij onszelf redelijk riant beenruimte gegund hadden. Ze vonden het ook vooral mooi om tegen digitale assistente Nomi te praten. Nomi is een klein rond robotje wat centraal op het dashboard zit. In tegenstelling tot een Alexa of Siri, is Nomi meer een fysieke aanwezigheid, doordat het bolletje en het vrolijke gezichtje erop naar je toedraait wanneer je spreekt. Ze vertelt grappen, past functies van de auto aan en kan bepaalde informatie met je delen. Nomi’s keerzijde is dat ze nog geen Nederlands verstaat of spreekt, vandaar de grappige power swap ervaring, maar bovenal dat dit Nio’s eigen software is. Het maakt geen gebruik van Google Maps of andere externe systemen, waardoor diens functies ietwat beperkter zijn. Toch is het een uniek iets aan Nio wat ik niet zou willen missen. Terwijl je muziek luistert, speelt ze gitaar, heeft ze een zonnebril op en een peace ketting om of een cowboyhoed op en is daarmee een constante reden voor een kleine glimlach tijdens het autorijden.

Op reis met de Nio ET5 Touring

Ok, dus onze heenreis was fantastisch en afgezien van het feit dat de Nio ET5 Touring met zijn bijna vijf meter aan lengte een iets te grote auto voor het parkeervlak bij de stacaravan was, bleek ons verblijf en rijden in Frankrijk vrij probleemloos. Wat ik echter vooraf al een beetje verwacht had, bleek in ons geval wel op momenten een probleem. Langs de wegen laad je gemakkelijk en snel op, er zijn plekken te over. Maar zodra je de dorpjes in gaat wordt dit al snel minder. De camping had geen laadpalen en in het dorp en de twee omliggende stadjes bleken slechts een handje vol palen te hebben. Zo had ik op een dag nog 12% batterijcapaciteit over, maar veel tijd. Dus heb ik geparkeerd bij de lokale Intermarche, waar we met een duizelingwekkende 10 kW konden laden. Dit is sarcasme, want het display liet zien dat dit ongeveer acht uren in beslag zou nemen. Geen bezwaar op zich, want ik kon een dag strand plannen en lopend terug naar de camping. Dus mijn laadpas tegen de paal gehouden, het klepje geopend, mijn laadkabel aangesloten en het klepje weer gesloten. Groen lampje, alles laadt: top, laat het strand maar komen! ‘s Avonds kwam ik terug bij een openstaande laadpaal en een batterij op 10%. Het zwakke sluitmechanisme van de klep was losgesprongen en dus had ik geen lading. Als oplossing heb ik de wagen nog naar de lokale Lidl kunnen rijden waar we met 45 kW en een McDonalds-bezoek weer verder konden. Verbazingwekkend genoeg vonden we ook geen laadpalen bij het Euro Disney park, waardoor we met twee laadstops diep in de nacht terug moesten rijden. De auto kan je namelijk goed aangeven hoeveel bereik je hebt en tot hoeveel procent je moet laden om op je bestemming te komen. Dit gaat echter uit van vlakke wegen en niet van golvend en glooiend Frankrijk.

Het mooie van met een fraaie wagen als deze rond te rijden is dat de wagen veel bekijks trekt. Zo heb ik tot twee keer in de stad en een een kampeerbuurman mogen uitleggen over het merk en wat voor auto dit nu is. Een gevoel van community kregen we helemaal toen een ET7 rijder op de terugweg even naar ons zwaaide: Nio is een bijzonder merk met een sterke visie en dat is een fraai iets om deel van uit te maken. Een ander hilarisch moment van de terugreis was dat mijn vrouw opmerkte dat de brie achterin de auto toch wel erg begon te ruiken, best logisch zonder koeltas. De ET5 Touring had hier een oplossing voor door de keuze uit drie verschillende luchtjes en intensiteiten te verspreiden die de auto al gauw heerlijk lieten ruiken. Noemde ik eerder al dat de auto erg goed is met het plannen van de route en laadstops, maar we stonden verbaasd over een vrij vroege stop. Eén waarbij we zouden stoppen met nog 40% op de accu. Omdat het niet gemakkelijk was om dit iets op te schuiven hebben we hier uiteindelijk naar geluisterd en troffen we een Fastned met vier oplaadpunten en een laadfile van drie wachtende auto’s. Hier hebben we stug omgedraaid en zijn we doorgereden om iets verderop zes lege palen van 150 kw (Nio’s sweet spot) en een aantal 300 Kw palen te vinden. Hier sprak ik iemand met een Porsche Taycan die me vertelde dat hij langs de weg gestaan had en zijn auto niet kon opladen omdat het apparaat teveel stroom trekt. Gelukkig zal je dit met een Nio niet zo gauw ervaren, in een auto die waanzinnig fraai is. Aangekomen in Tilburg, wisselden we opnieuw een batterij – in de stromende regen, anders had ik het gefilmd. Met 17% en negen uren verder waren we weer terug in prachtig Leeuwarden.

De conclusie is dus dat elektrisch rijden steeds gemakkelijker en beter wordt. Nio maakt dit helemaal gemakkelijk dankzij de geweldige Power Swap Stations die door het land staan en zelfs in het buitenland zijn snelle laadpunten goed te vinden, mits je het niet te lang laat wachten. De Nio ET5 Touring is een prachtige auto om te zien en mijn nieuwe favoriet in Nio’s excellente line-up. Voorzien van alle gemakken kom je meer uitgerust aan en voelt het rijden super – zeker wanneer je alle draaiende hoofden ziet, waar je ook komt.

Sander Noordijk

Op reis met de Nio ET5 Touring

Op reis met de Nio ET5 Touring