De Jaguar E-type is wat mij betreft een van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Het Britse automerk bouwde van deze auto tussen 1961 en 1974 ruim 70.000 exemplaren.
Er waren verschillende uitvoeringen van de E-type waarbij de Special GT E-type uit 1963 waarschijnlijk de meest bijzondere is. In februari van dat jaar zou Jaguar 18 stuks van deze auto bouwen. Het werden er uiteindelijk maar 12. Tot voor kort tenminste, want Jaguar heeft onlangs de laatste 6 exemplaren van de GT E-type laten bouwen.
Leren riem
De auto is tot in het kleinste detail precies hetzelfde als de eerste 12 uit 1963. Het belangrijkste materiaal is nog steeds aluminium. Hierdoor is dit model zo’n 114 kilo lichter dan de gewone E-type uit die tijd. Verder opvallend aan deze auto is de manier waarop de verschillende stukken van de carrosserie aan elkaar zijn gemaakt. In 1963 bestonden daar al moderne toepassingen voor, maar Jaguar koos bewust voor een klassieke benadering. Dat is goed te zien aan de motorkap die met een leren riem vastgemaakt moet worden.
Deze nieuwe versies van de E-type werden met de hand gemaakt in de fabriek van Jaguar in het Engelse Coventry. Overigens ging dat niet helemaal op de ouderwetse manier. Digitale scans en driedimensionale afbeeldingen hielpen de bouwers met het maken van een zo perfect mogelijke auto.