Een zachte snelle drumbeat hangt als een ruis op de achtergrond. Een gorilla zit in zijn kooi, met een rondlopende wachter voor het glas. Met een druk op de trigger ramt de aap door het glas en vliegt de wachter door de lucht. Het moment dat hij met een bloederige explosie de muur raakt met een slag op de cymbaal, begint de rest van de muzikanten. APE OUT!
Er zijn van die games waarbij je niet anders kan dan beginnen over de graphics. Ape Out is precies zo’n game door zijn minimalistische uiterlijk en unieke gebruik van muziek. Vanaf het moment dat de eerste bewaker verpulverd is, start er een upbeat jazzmuziek waarbij een virtuele drummer op een hele bijzondere manier reageert op de wijze waarop jij speelt. Dit is niet zomaar een simpele gimmick, maar had in mijn geval echt invloed op hoe ik door de levels heenging. Bekijk zeker de video hieronder waarin het systeem wordt getoond. Volledig in stijl, vallen de levels van Ape Out niet onder traditionele ‘werelden’, maar zijn ze onderverdeeld in albums allemaal met een Side A en een Side B.
Hoe uniek de graphics en het gebruik van muziek wel niet zijn, is de gameplay dit niet. Games als Hotline Miami en Mr Shifty gingen Ape Out voor en wisten meer gameplay-variatie te brengen. Waar je in die games gebruik kan maken van verschillende wapens, sta je er als aap onbewapend voor…totdat je bewakers vast gaat grijpen. In plaats van zelf de wapens af te vuren, laat je de vijanden dit doen om jezelf vervolgens te beschermen met een levend schild.
Gaandeweg worden er nieuwe vijanden geïntroduceerd waar je net iets anders mee overweg dient te gaan of andere wapens hebben, maar op den duur begon ik toch te merken dat ik keer op keer hetzelfde aan het doen was. Tussendoor zijn er levels toegevoegd waarbij alle lichten uitgaan en je de mogelijkheid hebt om deze te ontwijken, maar dit is puur een visuele verandering dan in de gameplay. Je kan vol in de aanval gaan, maar als de lichten aanstaan kan je er voor kiezen om vijanden te ontwijken.
De levels zijn kort, het tempo is hoog, maar de moeilijkheidsgraad is dat ook. Hierdoor zal het vaak voorkomen dat je afgeschoten wordt door de wachters. Hoewel je drie keer geraakt kan worden alvorens je af bent, is er geen healthmeter aanwezig en wordt dit weergegeven via de graphics in het spel zelf. Hoe vaker je geraakt wordt, des te groter de felgekleurde bloedvlekken zijn die je achterlaat terwijl je verder rent.
Ga je dood (en geloof me, dat zal vaak genoeg gebeuren), komt hier de variatie naar voren waardoor het zich onderscheidt van de eerdergenoemde Hotline Miami en Mr Shifty. Iedere keer als het level zich opnieuw start, is de lay-out verandert. Niet alleen waar welke muur staat en welk pad je het beste kan nemen, maar ook welke vijanden aanwezig zijn en waar ze staan. Deze “roguelike” elementen zorgen ervoor dat je niet moet gaat haasten en altijd alert bent.
Conclusie
Hoewel de gameplay van Ape Out door gebrek aan variatie op den duur wat repetitief wordt, weten de unieke audio/visuele stijl, kortere levels en constant veranderende levelstructuur het geheel net interessant te houden.