Sticky Business in het Stedelijk Museum Schiedam

Sticky Business
Pip & Pop, Journey in a Dream (2015)

Het Stedelijk Museum Schiedam presenteert vanaf 16 september Sticky Business – De verleiding van suiker in de kunst. Tijdens deze zinnenprikkelende tentoonstelling staat het zoete product op allerlei manieren centraal. Hemels of hels? Daar kun je over nadenken, terwijl je likt aan een kunstwerk met colasmaak.

Als er een onderwerp is wat de laatste jaren veel emotie oproept, dan is het wel suiker. Voor de één is het een hemels goedje, waarmee vaak belangrijke gebeurtenissen worden gevierd. Voor de ander is het puur vergif en wordt het gezien als grote vijand voor onze gezondheid. Met Sticky Business wordt een nieuw licht op dit maatschappelijke thema geworpen.

Suiker beleven

Bijna 20 nationale en internationale kunstenaars doen mee aan de tentoonstelling. Ze zijn geselecteerd door gastconservator Marije Vogelzang, omdat ze zich in hun voorgaande werk al door voedsel lieten inspireren. Alle kunstenaars hebben het thema suiker toegepast op hun eigen manier. Ze laten je de suiker beleven, maar spreken niet uit of ze voor of tegen de smaakmaker zijn. In het museum zal het in ieder geval heerlijk zoet naar snoep en chocolade ruiken.

Smakelijke kunstwerken

Zo heb je een metersgroot snoeplandschap dat werd gecreëerd door Pip & Pop. En kunstenaar Joseph Marr maakte vrouwenbeelden waaraan je kunt likken. Hierdoor transformeert het werk gaandeweg de tentoonstelling. Je kunt kiezen uit de smaken cola, fanta, framboos en drop. Verder is er nog de colamachine van Helmut Smits. Dit kunstwerk filtert water uit cola en heeft een politiek tintje. Het gaat om het bijzondere idee dat er op bepaalde plekken in de wereld meer cola dan water voorhanden is.

Transformatie

Dan is er nog Jonas Etter met zijn suikerschilderij. De gebrande suiker drupt tijdens de tentoonstelling op de grond, waardoor het werk langzaam vergaat. En de kunstenaars Driessens & Verstappen maakten stalagmieten van bijenwas. Door een druppelmachine aan het plafond groeien deze gedurende de tentoonstelling. Bovendien kun je nog de foto’s van Dan Bannino bekijken. Hij maakte stillevens in de stijl van de Oude Meesters waarop je de dieetproducten van beroemdheden kunt zien.

Gastconservator

Ook het werk van Marije Vogelzang zelf komt aan bod. Zij is naast kunstenaar tevens hoofd van de afdeling Food Non Food aan de Design Academy Eindhoven. De afgelopen jaren ontwikkelde ze zich tot internationaal eetontwerper, een zelfgekozen titel voor werk dat nergens ter wereld werd gedaan. Tijdens Sticky Business exposeert ze met een zwerm suikerpistooltjes.

Allerlei onderwerpen

Verder is er tijdens Sticky Business aandacht voor de rol van suiker en snoep in verschillende culturen en wordt er stilgestaan bij grote onderwerpen die aan suiker kleven, zoals corruptie, slavernij en eetverslaving. Ook kun je bijvoorbeeld meer te weten komen over feeders. Dit zijn mensen die (seksueel) genot beleven aan het voeden of gevoed worden. Voor alle ideeën is ruimte. Er zijn behalve kunstobjecten ook meerdere films te zien tijdens de tentoonstelling. Tevens is er een uitgebreid randprogramma gepland. Voor meer informatie kun je kijken op de site van het museum.

Sticky Business – De verleiding van suiker in de kunst is te bezoeken van 16 september 2107 tot en met 18 februari 2018.

Stedelijk Museum Schiedam
Hoogstraat 12
Schiedam
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 11:00 tot 17:00 uur

Sticky Business
Dan Bannino, Beyonce Knowles – Master cleanse diet (2014-2017)
Sticky Business
Bompass & Parr, Cake Holes (2016) (Fotografie: Jo Duck) still
Sticky Business
Joseph Marr, Vanitas – Cola (2016)
Sticky Business
Marije Vogelzang met suikerlolly. (Fotografie Thomas Pelgrom)
Sticky Business
Studio Lernert & Sander, Chocolate Bunny (2017) still