De Nederlandse musea zijn al maanden dicht, maar toch valt er bij De Pont in Tilburg van alles te ontdekken. Via Instagram kun je volgen hoe dansers van de Fontys Dance Academy de interactie aangaan met een werk van kunstenaar Rita McBride.
Het werk National Chain van Rita McBride krijgt door deze samenwerking een extra betekenis. Normaal gesproken is de installatie al behoorlijk indrukwekkend. Een enorm, ruimtevullend raster hangt op borsthoogte in het museum. Als bezoeker kun je eromheen lopen, waardoor je allerlei patronen in het werk ontdekt of je kiest voor een avontuurlijke route door het kunstwerk.
Bukken
Eenmaal in het kunstwerk ontdek je dan dat de vorm en de hoogte je beperkt in je beweging. Steeds moet je bukken om verder te komen, maar er is ook altijd ruimte om rechtop te staan en rond te kijken. Maar goed, het museum is dicht en er is helaas nog geen concrete datum waarop er weer bezoekers naar binnen kunnen.
Om het werk toch te laten schitteren, is er een samenwerking opgezet met de Duitse choreograaf Alexandra Waierstall en dansers van de Tilburgse Fontys Dance Academy. Via een videoverbinding geeft Waierstall instructies aan de dansers (die dit project gebruiken om mee af te studeren) die vervolgens in het raster aan de slag gaan.
Volg de dansers
Via het Instagram-account NationalChain_SocialPractices kun je de dansers volgen. De samensmelting tussen kunst en dans levert bijzondere beelden op die opvallend actueel zijn. De ruimtes in het kunstwerk zijn zo’n anderhalve meter breed, waardoor de link met de hedendaagse anderhalvemetersamenleving al snel is gelegd. Maar ook de bewegingen van de dansers zitten vol verwijzingen naar het heden. Althans, dat is wat ik er in zie.
Ik zag dansers die eerst onder de oppervlakte bleven, maar plots van de vrijheid erboven proefden. Of dansers die op grote afstand van elkaar, in hun eigen bubbel, toch gezamenlijk aan het dansen waren op dezelfde muziek. Heel intrigerend om naar te kijken. Zeker omdat het elke keer, dankzij de instructies van Alexandra Waierstall, net even anders is.