Jaren terug besloot ik thuis maar eens te googlen wat die gave auto was die ik steeds op de weg tegenkwam met een embleem dat ik niet kende. Inmiddels is Polestar een bekende waarde op de Nederlandse wegen en wordt deze auto steeds meer bereikbaar.
Want waar volledig elektrische auto’s eerst voornamelijk erg prijzig waren, is de strijd om meer betaalbare alternatieven aan te bieden volop begonnen. Beginnend vanaf EUR 52.200 levert het nieuwe model van de Polestar 2 nauwelijks in op zijn premium feel en waanzinnige looks. Alles aan Polestar voelt chic en tegelijkertijd minder futuristisch dan andere elektrische auto’s. Zeker zal je deze wagen niet verwarren voor één uit de stal van zusterbedrijf Volvo uit de midden jaren 2000, maar de Polestar voelt niet zo bleeding edge als zijn concurrenten. Qua features en rijervaring kom je niets tekort, maar de auto schreeuwt niet een next-gen wagen te zijn.
Prachtig design
Wat we vinden is een robuust, relatief traditioneel design met dat kenmerkende achterlicht over de volledige achterkant van de Polestar 2. Als geheel is de auto blokkig met strakke lijnen, ruime wielkasten met grote banden en velgen. Het heeft geen verzonken handgrepen, die echter wel vanzelf openen zodra je er op drukt met de sleutel in je zak. De spiegels voelen zeer minimalistisch en uiterst fraai en zijn uiteraard voorzien van bekende gemakken als dodehoek-detectie. Daarbij bewegen deze ook in positie aan de hand van de presets voor je stoel, waardoor ik geen concessies hoefde te maken in hoe ik in de auto wil zitten ten opzichte van andere berijders. Sfeerlich- effecten in de auto zijn minimaal en ook qua rijervaring merk je dat er meer betrokkenheid van jou verwacht wordt als rijder dan andere auto’s in zijn klasse.
Actieve assistentie
Dat is ook leuk, want het maakt het autorijden een wat meer actieve ervaring . De keuzes in de effectiviteit van de stuurbekrachtiging betekende dat ik het stuur best stevig moest aanpakken. Uiteraard vinden we hier ook de adaptieve cruise control, die er zelf voor zorgt hoeveel afstand er gehouden wordt tot de voorganger evenals de optie om stuurassistentie te krijgen. Dit houdt in dat de auto verwacht dat je licht je hand op het stuur houdt, terwijl de Polestar 2 je op de baan houdt. Zou je de handen er volledig vanaf halen dan volgen al snel waarschuwingen, die luider worden en daarna de functie uitschakelen. Dit alles voelt veiliger dan hoe bijvoorbeeld de Kia EV6 dit aanpakte, doordat de alarmmelding dat mijn handen terug aan het stuur moesten ook het volume van de muziek verminderen waardoor je er alerter op bent. Wel corrigeert de Polestar 2 zijn stuur aan de hand van kleine tikjes tegenover een soepele, vloeiende beweging. De detectie van de hand op het stuur is daarbij ook gevoeliger waardoor ik niet overdreven aan het stuur hoefde te trekken voor ik weer herkend werd, maar gewoon de hand kon terugplaatsen. Dit soort rijhulp waardeer ik echt enorm omdat het lange afstanden vele malen draaglijker maakt.
Android in de auto
Nu we toch in de auto zijn, zie je dat achter het stuur de volledige kaart in een permanente nachtmodus, getoond wordt welke ook verwisseld kan worden voor minimalistische tripinformatie. De overige zaken configureer je met de gemonteerde verticale tablet op de middenconsole. Dit is een native Android-apparaat met zijn eigen 4G SIM, waardoor je altijd verbonden bent met internet, wat weer van belang is voor de apps. Het neemt navigatie direct van het uitstekende Google Maps, Hierbij zie je op de tablet een hoge view met de satellietweergave en de detail view achter je stuur. Verwacht niet een volledig open tabletapparaat, maar wel één met een aantal apps beschikbaar zoals Spotify. Een aantal andere features zoals de mogelijkheid tot het kijken van verschillende TV kanalen zijn enkel beschikbaar wanneer de auto stil staat en bleek een welkome afwisseling toen ik langs de weg aan het opladen was. Belangrijker is de informatie over de auto en de aanpassingen die je middels dit grote scherm kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel recuperatie van energie er is waardoor je met één enkel pedaal kunt rijden. Of de mogelijkheid om stapvoets, het langzaam rollen van de auto wat automaat-rijders bekend voor zal komen, uit of aan te zetten. De mooiste feature vindt echter plaats zodra je gaat parkeren of langzaam rijdt. De verschillende camera’s rond de auto geven een 360 graden birds eye view van de omgeving om de auto waardoor je perfect kunt parkeren. Je ziet de lijnen van het vak waar je de auto in wilt zetten gemakkelijk en kunt de afstand tot andere auto’s beter inschatten. Ook hielp het enorm bij de oprit van vrienden met twee stenen pilaren naast het pad, die je in het donker niet altijd ziet. In dat donker was het wel jammer dat het enorme scherm voorin je auto niet automatisch in helderheid afneemt of helemaal uit te schakelen is.
Elektrisch rijden
Zoals ik eerder al aangaf ben ik steeds meer overtuigt aan het raken van het elektrisch rijden. Het geeft je heerlijk veel directe power, zelfs met dit instapmodel, maar rijdt bovenal erg soepel en stil. De piepjes voor het achteruitrijden van de Polestar aan de buitenzijde zijn aanwezig, maar vele malen minder luid dan dat van andere auto’s. Daarnaast zit de auto uitermate comfortabel, zij het wat ingebouwd. Waar de meeste elektrische auto’s heel open zijn in de opzet, voelt de Polestar 2 meer traditioneel met een flinke scheiding tussen de twee voorste stoelen. Je vind daar bovenop het pookje voor drive, park en reverse en een mooi vak om je telefoon in weg te leggen. Op de teller zou de Polestar zo’n 400 kilometer op de 69kWh uitvoering moeten kunnen rijden, maar veel externe factoren hebben hier invloed op. Hierdoor merkten wij dat het bereik op de laatste resterende kilometers erg kan wisselen. Zo kon ik wegrijden met 100 KM aan bereik om er al snel achter te komen dat er nog maar 20 over was. Gelukkig laad je de auto bij een Fastned zo bij en geeft de Google Maps navigatie op praktische wijze aan hoeveel batterijpercentage je over hebt wanneer je aankomt op je bestemming. Via de tablet geef je ook gemakkelijk aan tot hoe ver de batterij opgeladen mag worden om de levensduur te verlengen. Dit kan echter gemakkelijk per ongeluk aangepast worden – wat mij dan ook overkwam en ik niet begreep waarom mijn wagen niet meer dan 40% wilde opladen. Uiteraard is dit iets wat je niet meer overkomt zodra je er een keer tegenaan bent gelopen.
Conclusie
De Polestar 2 rijdt heerlijk en oogt nog beter. Het is een meer down to earth auto die meer van de rijder verwacht. Alle gemakken zijn echter wel daar en ik waardeerde vooral de simpele, maar uitstekende werking van de elektronica in de wagen zelf. Bereik is prima en met snelladen nergens een echte beperking. De Polestar 2 maakt indruk en dat voor een relatief schappelijke prijs.