Een week met de Kia EV6

Een week met de Kia EV6

Met de explosieve stijging van de fossiele brandstofprijzen kijkt menig Nederlander om zich heen naar de alternatieven. Zo ook ik, en besloot ik de volledige elektrische wagen dan eindelijk een kans te geven. In de week die ik met de Kia EV6 doorbracht, bleken al mijn angsten en vooroordelen over elektrische auto’s als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Ik ben verliefd.

Ik bedoel, kijk ernaar! Kia is met zijn rebranding een niveau hoger gestegen en maakt met de EV6 een ontzettend high end – en vooral fraai ogende – wagen. Prachtige golvende lijnen die de motorkap meer ziel meegeven en de gave lijn onder het portier die aan de achterzijde omhoog loopt. Slim verwerkt hierin vinden we een remlicht dat over de gehele breedte van de auto doorloopt. Maar ook de iets uitlopende spoiler, die als bonus een fraai instaplicht voor je passagiers geeft. Alles vloeit en oogt snel – een belofte die de Kia EV6 meer dan waarmaakt. Dat deze wagen inmiddels is uitgeroepen tot auto van het jaar kan ik dan ook alleen maar beamen.

Zoveel meer power

Als typische traditionele automobilist die jaren diesel heeft getuft over duizenden kilometers, had ik wel een aantal twijfels over de effectiviteit van een volledig elektrische auto. Hoe snel kan een elektromotortje nu echt zijn wanneer je fikse liter motoren gewend bent? Het antwoord is verbazingwekkend snel. Zelfs in de eco-stand, die het maximale bereik geeft en je heerlijk soepel laat wegrijden, werd ik in mijn stoel gedrukt toen ik op de snelweg toch maar eens het pedaal wat dieper indrukte. Schakel je de auto naar zijn sportstand, dan neemt het al de zuinige beperkingen weg en komt er echt veel kracht onder je vrij. Doordat de Kia EV6 van achteren wordt aangedreven kan dit wat enerverende momenten opleveren met uitdagende weersomstandigheden. Echter, als familieman en professioneel lange afstand rijder vond ik het soepele glijden over de weg een stuk aantrekkelijker dan wat meer power.

Bereik-angst bestaat niet

Een week met de Kia EV6

Want als iemand die de ene dag van Leeuwarden naar Amsterdam rijdt, de dag erop naar Utrecht, Den Haag of het altijd prachtige Alphen aan den Rijn, was ik toch wat nerveus over het bereik. Deze 77.4 kWh uitvoering haalt echter zeer comfortabel tegen de 400 kilometer op een volle lading. Daarbij is opladen tegenwoordig op de meeste bestemmingen een vanzelfsprekendheid; ik gebruikte laadpalen in parkeergarages, bij wegrestaurants of buiten op straat. Handig genoeg kan zowel de auto als de app jou informeren over laadstations in de buurt. Aan de achterzijde van de wagen opent het klepje met een aansluitpunt voor wisselstroom, die enkele uren in beslag kan nemen en een fast charging optie op basis van gelijkstroom die beiden aansluitingen gebruikt. Maar hoe snel is Fast Charging dan echt? Dat hangt ervan af waar en hoe je oplaadt. Snelladen bij de lokale McDonalds gebeurde op 50w, wat om en nabij de twee uur in beslag nam. Stopte ik echter bij een station langs de snelweg, dan was met 125w de volledige accu in 40 minuten volgeladen. Zelfs wanneer je alleen een kopje koffie doet en naar de WC gaat, heeft de Kia EV6 ongeveer de helft aan zijn bereik erbij. Nu testte ik de auto aan het begin van de herfst, het weer heeft ook invloed op de capaciteit van de accu. Zo zal kouder weer flink wat kilometers ervan af halen doordat de batterij eerst verwarmd moet worden en er zo energie verloren gaat. Echter zoals ik ernaar kijk, heeft deze wagen dergelijk veel capaciteit, wat snel opgeladen wordt, dat bereik-angst eigenlijk niet mag bestaan en heb ik vele comfortabele kilometers gereden.

Ruimtelijk comfort

En comfortabel is de Kia EV6 zeker. Ten eerste is de wagen met zijn 4,6 meter in lengte enorm ruim. Doordat de elektrische auto geen onderdelen door het midden van de auto hoeft te laten lopen bevindt zich voor, onder de zwevende console, een open ruimte waar Kia een handige opbergbak geplaatst heeft. De twee heerlijk sportief gevormde en uitgebreid aanpasbare stoelen zitten stevig, maar zacht. Dankzij de in te stellen presets bij de deurklink hoefde ik geen concessies te doen over hoe ik in mijn stoel wil zitten ten opzichte van mijn vrouws voorkeur. Een enkele druk op de knop en de stoel kiept een stukje, glijdt naar achteren en de lendensteun komt waar ‘ie het lekkerste zit. Dit bewegen van de stoel begint al wanneer je gaat zitten, waardoor je net dat beetje extra ruimte hebt bij het in- en uitstappen. Daarvoor ging de auto al open toen ik met de sleutel in de zak aangelopen kwam, geweldig wanneer techniek op slimme wijze voor je werkt. Doordat de handvatten van de deuren verzonken zitten, oogt dit geheel zeer gestroomlijnd. Zodra ze openen steken ze uit, wat niet de meest elegante oplossing lijkt. Daarbij vraag ik me af of dit problemen zou kunnen geven in de wintertijd.

Een week met de Kia EV6

Het interieur is heerlijk minimalistisch met elegante ledstrips en sierverlichting in de portieren die zich aanpassen naar de rijstand die ingesteld staat. Eerder noemde ik de zwevende middenconsole met twee bekerhouders en een dieper opbergvak onder de armsteun en die uitmondt in de power–knop en een draaischijf waarmee tussen park, neutraal en drive gewisseld wordt. Van de vele automaten die ik gereden heb, is dit een bijzonder fijne implementatie. Het voelt natuurlijk, neemt weinig ruimte in en oogt zeer strak. Het geheel kent een fraaie zwarte look met metalen accenten, met touch controls aan het eind voor stoelverwarming én verkoeling voor passagier en bestuurder, plus stuurverwarming voor die koudere dagen. De achterbank is lekker diep en heeft meer dan genoeg beenruimte voor de langste personen. Deze zullen je ook dankbaar zijn met de hoogte van het dak wanneer je achterin zit – geen gebogen nekken in deze auto.

Rijcomfort dankzij subtiele hulp

Het comfort stopt niet bij hoe lekker je zit. De auto ondersteunt op vele plekken en ook al was ik sceptisch over deze zaken, moet ik toegeven dat Kia dit erg goed geregeld heeft. Ten eerste is de cruise control altijd adaptief en zal zijn snelheid aanpassen op de auto voor je. Het automatisch afremmen begint op zeer veilige afstand en ook in situaties waar er iemand tussen dook greep de EV6 uitstekend in. Je past je rijstijl automatisch aan om soepel te blijven rijden en dus hield ik hierdoor ook direct meer afstand bij het inhalen van andere weggebruikers. Al jaren heb ik twijfels bij zaken als stuurcorrectie en lane assist; waarbij er aan je stuur getrokken wordt tijdens het rijden omdat je iets te ver naar rechts zit. “Niets voor mij, die gaat uiteraard uit!”, dacht ik nog. Mooi niet bleek; gedurende al mijn ritten heb ik deze subtiele hulp aan gehad. Niet alleen omdat je sommige stukken compleet zonder handen aan het stuur kunt rijden (dit wil de auto niet en waarschuwt je vanzelf), maar vooral omdat het op de lange rit de veiligheid zeker verbetert. Maar het is ook weer een aspect waarbij jouw geweldige kunnen toch misschien net dat tandje beter kan – zonder dat het ten koste van je aanzien gaat.

Alles scherm

Een week met de Kia EV6

Al deze informatie wordt fraai weergegeven op het dashboard dat uit twee panelen bestaat. Het display achter het stuur vertelt je over de rit, de staat van de auto en de situatie om je heen. Ik kon genieten van de zichtbare auto’s voor je en rode alarmlichtjes voor auto’s in de dode hoek – die ik uiteraard ook in het lampje in de spiegel had kunnen zien. Ook leuk vond ik om te zien hoeveel power toegepast werd wanneer ik het gaspedaal indrukte en hoeveel opgewekt werd bij het remmen. Zou je dit willen, kun je deze recapitulatie van energie zo intens maken dat je met enkel het gaspedaal kunt rijden – het zogeheten one pedal driving. Het grote, rechthoekige scherm in het midden van de auto is je media en navigatie hub en ik waardeerde dat beiden tegelijk ruimte krijgen. De ingebouwde navigatie is snel en oogt zeer fraai met een beetje diepte. Mocht dit niet voor je werken, dan kun je een kabel aansluiten voor Apple Car Play of Android Auto – wat uiteraard feilloos werkte en Apple en Google Maps op mijn scherm toverde in een handomdraai. Toch vond ik de interne tools voor het afspelen van muziek via Bluetooth meer dan prima, alles verbindt direct en klonk vooral erg lekker. Wel diende ik wat aan de uitstekende equalizer te draaien voor het echt vol geluid werd. Zouden de kinderen achterin proberen te slapen dan is er de Stille Modus, die het geluid enkel voor afspeelt op een laag volume. Is alle drukte wat te veel om je heen, dan kun ook tot rust komen met natuur geluiden. En weet je? Het geluid van een levendig bos en rustige zeegolven tijdens het rijden doet echt daadwerkelijk wat met je.

Energie centrale

Dankzij de veelzijdige Kia Connect app kreeg ik handige notificaties over wanneer ik per ongeluk vergat de auto op slot te doen, met uiteraard de optie om dit op te lossen. Verder geeft het makkelijk inzicht in het resterende bereik, staat van het laden en diens locatie. Ideaal voor de winter kun je hier ook op afstand alvast climate control starten, zodat je in een rijklare auto stapt. Een van de meest verbazingwekkende kanten van deze Kia EV6 is zijn veelzijdigheid in het terugleveren van stroom. Ik heb het dan niet over de 5 USB poorten, voornamelijk C en een enkele A, maar bijvoorbeeld ook over het volwaardige 220 stopcontact onder de passagiersstoel. Dat is natuurlijk leuk voor je laptop, maar een koelkastje nam je eigenlijk altijd al mee op je 9 volt aansluiting. Waar de Kia EV6 echt het verschil kan maken, is wanneer je op de camping het koppelstuk gebruikt om de laadpoort om te zetten naar een stopcontact om zo te voorzien in de elektra. In de wagen zelf geef je aan hoeveel stroom terug geleverd mag worden op deze manier, zodat je nooit zonder stroom komt te staan. Op deze wijze kan het ook een ander elektrisch voertuig voorzien van stroom en zou je theoretisch de EV6 ook kunnen gebruiken als een rijdende batterij; laadt de auto op via de zonnepanelen op je dak en lever dit terug wanneer het nodig is als een kleine energiecentrale.

Conclusie

Ik kan nog zoveel meer vertellen over de Kia EV6, maar deze wagen heeft mij echt verrast. Niet alleen met zijn geweldige looks, die zeker wat hoofden op het schoolplein doet draaien, maar ook in diens prestaties. De EV6 heeft pit, maar kan tegelijkertijd heerlijk soepel rijden. De grootste succesmeter is echter alle comfort-opties; van de verstelbare stoelen tot de subtiele, maar handige stuurhulp-opties. Omdat het een flinke wagen is heb je veel ruimte, die optimaal benut wordt en vooral ook achter veel beenruimte geeft. Het opladen van de elektrische auto kan razendsnel verlopen wanneer je aan de juiste lader hangt en mijn zorgen over bereik verdwenen als sneeuw voor de zon. Kers op de taart zijn de simpele, maar uitstekend werkende multimedia-opties en de mogelijkheid om stroom terug te leveren aan andere apparaten of zelfs auto’s. De Kia EV6 is auto van het jaar 2022 en ik begrijp volledig waarom.

Sander Noordijk

Een week met de Kia EV6

Een week met de Kia EV6

Een week met de Kia EV6

Een week met de Kia EV6

Een week met de Kia EV6

Een week met de Kia EV6

Een week met de Kia EV6
Bonus-GIF-je