Johanna Goodman’s vrolijk ogende collages brengen belangrijke kwesties, actuele gebeurtenissen en invloedrijke persoonlijkheden onder de aandacht.
Van presidentskandidaten tot de zonsverduistering in de Verenigde Staten afgelopen april: Goodman weet altijd een humoristische draai aan haar werk te geven. Haar composities zijn vaak grootschalig en gemaakt met een mix van materialen, van analoog papier en lijm tot digitale tools en textiel.
Een van Goodman’s recente series, “Catalogue of Imaginary Beings”, richt zich op verschillende thema’s, zoals mode, seizoenen, mythologie en haar visie op de toekomst. Ook maakte ze een serie ter ere van het erfgoed van de Bronx in New York City. Goodman’s werk is vaak direct verbonden met tegenwoordige gebeurtenissen en sociale kwesties. Zo portretteerde ze een windturbinewerker voor WIRED magazine’s serie Your Next Job en maakte ze een collage over abortusrechten ter ondersteuning van RHEDI, een non-profit organisatie die toegang tot hoogwaardige abortuszorg wil verbeteren.
Kamala Harris en E. Jean Carroll
Veel van Goodman’s werken bevatten sterke vrouwenfiguren. Zo is er een portret van presidentskanidaat Kamala Harris, die het Witte Huis als een soort symbool van haar ambitie draagt. En de schrijfster en journalist E. Jean Carroll, die Donald Trump aansprak op seksueel misbruik en laster, is te zien voor een klassiek gerechtsgebouw, gewapend met een zwaard.
Goodman heeft onlangs enkele figuren vertaald naar quilts en sculpturen voor de tentoonstelling Figure. Head. bij AmCE Creative Arts in Seattle, die op 14 september opent. Ze ontwierp ook de omslag van een nieuwe Penguin-editie van Virginia Woolf’s Orlando die op 24 september wordt uitgebracht.