Kia EV9: de coolste auto voor een groot gezin

Kia EV9: de coolste auto voor een groot gezin

Grote gezinsauto’s hebben de neiging om wat saai te zijn. Wat moet het kunnen? Zoveel mogelijk spullen en kinderen erin, niet te veel kosten en weinig poespas hebben. De Kia EV9 lijkt het daar niet mee eens te zijn en blijkt vooral een wagen die alles kan, geweldig veel opties heeft en bovenal heerlijk rijdt!

Na mijn geweldige ervaring met de Kia EV6 was ik benieuwd om opnieuw in de wereld van Kia te duiken. Het bleek namelijk niet alleen een prachtige auto om te zien; ook het elektrisch rijden met alle gemakken van dien wist me te overtuigen. Ik prijsde de EV6 al om zijn ruimte, maar het leek me wel eens interessant om te zien wat de grootst mogelijke wagen uit de showroom te bieden had. En dat bleek verrassend veel! Want de Kia EV9 is niet alleen gigantisch, hij zit ook nog eens vol snufjes om als nerd helemaal in op te gaan. “Wat een tank” was een veelgehoorde reactie in mijn week dat ik op pad ging met deze wagen. Met zijn 5 meter lengte, 2 meter breedte en de absurde 1 meter 75 hoog is deze Launch Edition GT-Line van flink formaat. Voornamelijk was dit voor mij te merken doordat ik ruim de ruimte boven mijn hoofd had en niet hoefde te bukken met instappen zoals ik in mijn eigen auto moet doen. Met zes zitplaatsen is de wagen enorm uitgebreid en het zijn deze zitplaatsen die veel indruk maakten op me.

Kia EV9: de coolste auto voor een groot gezin

Verwonderlijke zitplaatsen

Zo heeft iedere zitplaats zijn eigen bekerhouder, klimaatsysteem en USB-C poort. Zelfs de twee stoeltjes helemaal achterin voelen als volwaardige zitplaatsen, compleet met verstelbare rugleuning. Om als volwassene helemaal achterin te kunnen zitten, moet er wel wat geschoven worden met de stoelen op de tweede rij. Gelukkig is dit gemakkelijk te doen! Na een simpele trek aan het rode koord achterin of een kneep in de hendel schuift de stoel gemakkelijk naar voren en achteren op zijn rails. Maar de verstelbaarheid van deze stoelen houdt hier niet op; deze zijn namelijk volledig roteerbaar! Draai de stoel naar je toe om je kind in het kinderzitje te plaatsen zonder je rug te vernietigen bijvoorbeeld. Of draai de stoelen de andere kant op, waardoor ze richting de achterste plaatsen kijken.

Slim hier is dat de plaatsing van de stoelen zo is, dat personen met de knieën niet tegen elkaar aankomen. Kanttekening is dat de voorste stoelen wel redelijk naar voren moeten om ruimte te maken voor de gedraaide stoel. En als we dan toch op de stoelen focussen; de hoofdsteunen in deze auto zijn misschien wel de fijnste die ik ooit voelde. Voorzien van een zacht netje geven ze perfecte ondersteuning en voelen ze heerlijk zacht om tegenaan te zitten! Ergens werden wel kosten bespaard, want de briljante massagestand die het hele lichaam kan doen en zich slim kan aanpassen om je comfort op lange afstanden te garanderen, is enkel beschikbaar voor de bestuurder. De bijrijder en de mensen op de tweede rij krijgen in ieder geval wel de stoelverwarming en verkoeling, alleen de mensen helemaal achterin missen wel al dit moois. Mocht je even een break willen, kan de bijrijderstoel haast je helemaal plat en komt zelfs met een beensteun. De zit-ervaring van de Kia EV9 is met gemak top te noemen, al zou ik net een iets meer gekuipte stoel waarderen.

Kia EV9: de coolste auto voor een groot gezin

Coole snufjes

Maar de features houden daar niet op, ze beginnen pas net. Deze uitvoering komt met twee glazen daken, waarvan de voorste geopend kan worden. Hierdoor is de auto nog steeds behoorlijk licht van binnen ondanks dat we ruimte hebben voor audio, verkoeling en leeslampjes. Kijken we naar het dashboard dan vinden we hier een mediasysteem dat makkelijk verbindt met Android Auto en Apple Carplay, zowel draadloos of via USB. Interessant genoeg is er de mogelijkheid om te wisselen tussen enkel laden en ook een dataconnectie over USB, handig wanneer iemand anders wil opladen en zo niet jouw Android Auto-sessie kan overnemen. Het opladen van je telefoon kan ook draadloos onder de armsteun, wat met mijn Pixel 9 Pro XL erg vlot verliep. Een handige LED laat je ook zien wanneer er geladen wordt en kleurt groen wanneer deze klaar is. Je vindt er ook een knop om de camera’s rond de auto te activeren, waar de top down view handig is wanneer je door nauwe straatjes moet en je houdt deze ingedrukt om het automatisch parallel parkeren te activeren.

Een 3D-weergave waarbij de auto geprojecteerd wordt en je er 360 graden omheen kunt draaien, gebruikte ik ook veel om een goed beeld van mijn omgeving te krijgen. En wat te denken van de handige dodehoek camera die automatisch activeert wanneer je het knipperlicht aanzet? Of het stuur dat trilt wanneer je te dicht in de buurt van een andere auto komt bij het parkeren? Terug naar de mediakant wissel je makkelijk tussen de radio en andere media, die dankzij Android Auto en Apple Car Play gemakkelijk doorkomen. Hier speelt ook op dat de Google Maps navigatie van mijn telefoon prachtig werkt en integreert met alle andere systemen, zoals de fraaie Heads Up Display in de voorruit, maar ten koste gaat van de fraaie kaarten en interface van Kia’s eigen navigatiesysteem. De schermen zijn zo groot dat het tonen van informatie in split screen erg gemakkelijk gaat. Denk aan de route die te rijden is met een 3D map, maar ernaast nog een zicht van bovenaf geeft voor wat extra duidelijkheid. En omdat het software is, kun je haast alles aanpassen. Van de volgorde op je startscherm tot de info die daar getoond kan worden. Interessant genoeg zijn er de standaard menu’s, maar is er ook nog een pull down menu (vergelijkbaar met Android) voor wat snelle toegang tot features.

De grappigste optie hier is de mogelijkheid om over een intercom tegen de personen op de achterste rij te praten… omdat de auto zo groot is. De belangrijkste zaken die je snel aangepast wilt hebben zoals de temperatuur, stand van de blazers en de ontwaseming van de voorruit bijvoorbeeld zijn snel te bedienen met fysieke knoppen en een extra touchscreen tussen de twee grote schermen in. Mocht je nu echt niet kunnen vinden wat je zoekt, dan is er de Search knop die een beetje als de Spotlight functie van MacOS werkt: het zoekt niet alleen op locaties en contacten, maar ook menu-opties voor gemakkelijke toegang. Maar genoeg rondgekeken, laten we gaan rijden.

Kia EV9: de coolste auto voor een groot gezin

Stap op het powerpedaal

De rijervaring verbaasde me enorm. Want ondanks dat dit een grote wagen is, stuurt en rijdt het heel soepel. Hierbij geen gekke ‘disconnect’ omdat ik zo hoog zat als ik met andere SUV’s gehad heb. In plaats daarvan voelde het als rijden in een reguliere auto! Wel moet ik bekennen dat snel achteruit in een vak prikken met een extra keertje steken moest, omdat ik me bleef verkijken op de draaicirkel. Kom je nu terug van de boodschappen en heeft een vriendelijke medebezoeker zijn auto te dicht op de jouwe geparkeerd, waardoor je niet meer kunt instappen? Dan heeft de Kia EV9 de optie om zichzelf naar voren en achter te rijden met de sleutel. Deze is hoe dan ook bijzonder doordat alle knoppen aan de zijkant zitten. Zo vind je ze makkelijk en heb je geen openstaande deuren omdat de autosleutel in de achterzak van je broek zat. Ik kijk naar jou, Mercedes.

Omdat het zicht in een lange auto met extra stoelen en hoofdsteunen niet altijd optimaal kan zijn, kan de binnenspiegel gewisseld worden tot een camera. Dit verandert het zicht iets en je mist de vrijheid om te bewegen, maar het bleek op momenten een handige functie om te hebben. Het is echter heerlijk rijden; je glijdt over de weg en wordt geholpen door de auto op een heel fijne manier. De stuurhulp houdt je tussen de lijnen zonder te hard te corrigeren, waardoor er nooit hard aan je stuur getrokken wordt. De adaptieve cruise control is fijn en makkelijk aan te passen in snelheid en aangehouden afstand. Hierdoor rijdt de auto nog net niet helemaal zelf, waardoor ik meer uitgerust op mijn bestemmingen aankwam. En ik kwam met gemak overal dankzij de ongeveer 460 kilometer aan bereik die (onder ideale omstandigheden) in de eco stand te halen moet zijn. De andere standen waren fun, vooral optrekken in de sport mode, maar om eerlijk te zijn had ik de extra snelheid niet nodig. Bestemmingen van Leeuwarden naar Utrecht met een rondje Amsterdam haalde ik makkelijk weer terug en snel bijladen was zo gedaan. Op het stuur pas je ook aan hoeveel energie recovery er gedaan wordt en wat ik liever niet met bijrijders doe. Meer recovery betekent harder afremmen wanneer je de stroom pedaal loslaat, met als meest extreme stand one pedal driving – iets wat voor mij nooit heel fijn voelt. Nee, gewoon lekker op standje 1 en over de snelweg glijden, terwijl je vele blikken vangt, is de fijnste rijervaring.

Conclusie

Deze week op pad met de Kia EV9 is een bijzondere gebleken. Het is een fraaie, maar gigantische wagen met waanzinnig veel ruimte en opties. Drie rijen stoelen nodigt uit om kinderen mee op pad te nemen en het feit dat de tweede rij volledig te draaien is, is een leuke functie. Al deze stoelen in de Kia EV9 voelen heerlijk om in te zitten, al hadden ze iets meer gekuipt mogen zijn van mij. Die kanttekening verbleekt met hoe blij ik van de hoofdsteunen werd! De wagen is groot, wat je merkt in je draaicirkel, maar rijdt heerlijk soepel. Bereik is dik in orde en snel bij te laden. Daarnaast is alle luxe die je verwacht aanwezig met overzichtelijke en fijne systemen. Kia maakt wederom indruk en hun grootste auto lijkt hun grootste technische prestatie tot nu toe.

Sander Noordijk

Kia EV9: de coolste auto voor een groot gezin

Kia EV9: de coolste auto voor een groot gezin