Wie droomt er niet af en toe van een onbezorgd leven vol rijkdom en voorspoed. Voor sekswerker Ani lijkt die droom plots uit te komen als de zoon van een steenrijke Russische oligarch schijnbaar een oogje op haar heeft. Het is echter maar de vraag of ze bij dit sprookje ook echt lang en gelukkig zullen leven. Filmmaker Sean Baker ontving op het filmfestival in Cannes de Gouden Palm voor Anora.
De film trapt meteen sterk af met een scene in een stripclub in New York. Snoeiharde rapmuziek, kronkelende vrouwenlichamen en hitsige mannen die met bankbiljetten strooien. In deze omgeving maken we kennis met Ani, maar na afloop volgen we haar ook naar haar huis. Deze treurige omgeving vormt een rauw contrast met de wereld in de club. Op een avond verandert alles voor Ani als de baas van de stripclub haar naar een klant stuurt die vraagt om een dame die Russisch spreekt.
Zodoende ontmoet ze Ivan, een jonge Rus die over een oneindige stroom geld lijkt te beschikken. Daar komt Ani helemaal achter als Ivan haar thuis uitnodigt. In eerste instantie draait het allemaal nog om betaalde seks, maar Ivan laat weten dat Ani wel zijn vriendin mag zijn. Voor Ani lijkt dit een lot uit de loterij. Ze zegt haar baan op en trekt bij Ivan in om een overmatig luxe leven te leiden. Tijdens een wilde trip naar Las Vegas besluiten de twee zelfs te gaan trouwen.
Gangsters
Tegelijkertijd is het in dit eerste deel van de film niet echt duidelijk hoe Ivan aan zoveel geld komt. Als kijker heb je al een beetje in de gaten dat dit niet goed kan gaan. Het flitshuwelijk in Vegas blijkt de lont in het kruitvat. Ivan’s familie komt hierachter en is er totaal op tegen. Nu blijkt ook dat Ivan zo zijn eigen redenen heeft om met een Amerikaanse te trouwen. Op spectaculaire wijze kantelt de film en al snel zitten we een zwarte comedy waarin Russische en Armeense gangsters Ivan en Ani proberen te overtuigen om het huwelijk te ontbinden.
Dit deel van de film vormt een schril contrast met wat we eerst zagen in Anora. De seks heeft plaatsgemaakt voor geweld en humor. Je denkt steeds dat de film een gewelddadige uitbarsting krijgt, maar daarvoor zien we voor komische scenes in de plaats. En dat terwijl de dreiging van dat geweld welk steeds aanwezig blijft. Dit is echt heel knap gedaan door Sean Baker die naast de regie ook verantwoordelijk is voor het scenario. Ook Mikey Madison in de rol van Ani/Anora is prijzenswaardig. Of Anora de allerbeste film is van het jaar durven we niet te zeggen, maar we begrijpen volkomen dat deze film de Gouden Palm heeft gekregen.