Phyllis Shafer: tijd, ruimte en het Amerikaanse landschap

Phyllis Shafer: tijd, ruimte en het Amerikaanse landschap
Moonrise Over Stevens Peak. Alle afbeeldingen © Phyllis Shafer

Phyllis Shafer is een plein air-schilder en vertaalt de uitgestrekte landschappen rond haar huis aan het Lake Tahoe naar opvallende panorama’s met een vleugje fantasie.

Van ongeveer april tot oktober pakt ze haar doeken, penselen en olieverf in en trekt ze naar de wildernis van het Amerikaanse Westen. Daar richt ze zich op het vastleggen van boodschappen en verrassingen die uit het landschap voortkomen, of het nu gaat om een trio vlinders dat uit het niets lijkt te verschijnen of wolken die als een zwerm vogels omhoog dwarrelen aan de horizon.

De winter en het vroege voorjaar brengt ze door in haar atelier, waar Shafer het terrein bedekt met haar kenmerkende vervormde stijl. In werken als ‘Moonrise’ krult een grasveld omhoog langs de zijkanten van het doek, terwijl trippy, wervelende luchten over de bovenkant rimpelen. De kunstenaar combineert fantasie en werkelijkheid in een unieke stijl met herkenbare bomen en planten in een surrealistische omgeving.

Tijd en ruimte

Voor Phyllis Shafer zijn ruimte en tijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Hoe langer ik schilder, hoe verder mijn focus reikt. Een ruimtelijke uitbreiding in mijn schilderijen heeft te maken met tijd en misschien wel met de voortgang van mijn leven”, zegt ze. “Ruimte is een manier om tijd uit te spreiden.”

Net zoals rechte lijnen zeldzaam zijn in de natuur, zijn ze dat ook in Shafers schilderijen. De horizon is vaak gebogen en lijkt te leunen over brede delen van het doek, terwijl wuivende, gedroogde grassen en rotsachtige paden wilde texturen vormen. De kunstenaar is afgestemd op de relatie tussen de ingewikkeldheden van de voorgrond en de uitgestrekte vlaktes op de achtergrond, en voegt toe:

“Schaalverandering is een andere belangrijke factor voor mij. Ik hou ervan me te concentreren op de details van wat direct voor je voeten ligt, de planten die op dat moment bloeien. Wat ik vind is dat wanneer ik naar de horizon ga, ik wil dat die toppen eruit zien als die toppen. Ze zijn niet generiek. Ik voel deze trouw aan een bepaald gebergte, een bepaalde piek. Het is een manier om de plek te eren.”

Na meerdere jaren in het Tahoe-gebied te hebben gewoond, documenteren Shafers werken soms een landschap dat sindsdien aanzienlijk is veranderd. Telefoonmasten duiken op boven bergen, nieuwe dieren en insecten vinden hun weg naar de regio door de oplopen temperaturen wereldwijd en populaties krimpen en groeien, waardoor meer mensen en voetverkeer naar een gebied komen. Over twee decennia, talloze locaties en meerdere seizoenen heen creëren haar schilderijen een rijk tapijt van het leven zoals het was. “Als je iets liefhebt, dan voel je een verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen. En hopelijk is dat mijn boodschap”, voegt ze toe. “Zorg goed voor ons land.”

De kunstenaar doet mee met de Coeur d’Alene Art Auction, waar je kunt bieden op het werk Mt. Tom. Ze wordt vertegenwoordigd door Maxwell Alexander Gallery en Stremmel Gallery, waarvan de laatste volgend jaar een tentoonstelling van haar werk zal organiseren. Ook kun je haar schilderijen bekijken op Instagram.

Phyllis Shafer: tijd, ruimte en het Amerikaanse landschap
View to Hope”
Moonrise
Moonrise
Phyllis Shafer: tijd, ruimte en het Amerikaanse landschap
Mt. Tom
Phyllis Shafer: tijd, ruimte en het Amerikaanse landschap
Conifer Dance
Phyllis Shafer: tijd, ruimte en het Amerikaanse landschap
Thistle’s Repose”

Bron: Colossal