“Ah shit, here we go again.” De inmiddels legendarische woorden van CJ uit GTA San Andreas spookten ook door mijn hoofd toen ik GTA V opstartte op de PlayStation 5.
Dit is inmiddels de derde keer dat we de game voorzien van een review op Mixed Grill sinds hij in 2013 uitkwam. Waar de PlayStation 2 alleen al drie verschillende GTA’s generaties had in de vorm van GTA 3, Vice City en San Andreas, doen we het nu al drie console generaties met GTA V.
Met 160 miljoen verkochte kopietjes zou je jezelf haast kunnen afvragen wie de game nog niet heeft, maar zelf ben ik er ook schuldig aan dat ik hem inmiddels voor 6 platforms heb liggen. Dan is nu ook de grootste vraag; wat is er nieuw aan de PS5 en Xbox Series S|X versies? Als we kijken naar hetgeen dat op alle platforms nieuw is; zijn het de verschillende grafische opties die het op de Series X en PlayStation 5 naar een grafisch niveau brengen die vergelijkbaar is met de Ultra-settings op PC. Daarnaast heeft de PlayStation 5 ook ondersteuning voor de verschillende DualSense controller mogelijkheden. Is er verder nieuwe content aanwezig? Nope. Het is nog altijd dezelfde verhaallijn als negen jaar geleden en GTA Online heeft precies dezelfde content als op de PlayStation 4 en Xbox One.
Het gaat hier dan ook echt om een grafische upgrade, maar dat is er een die er zeker mag zijn. De game ziet er op de PlayStation 5 verdraaid goed uit in de Fidelity modus die de game afspeelt op 30fps in native 4K met verschillende grafische toeters en bellen waaronder Raytracing, maar de 60fps Performance RT modus was waar ik het meest benieuwd naar was. Noem me verwend, maar sinds deze console-generatie voelt 30fps aan als iets uit het verleden en zet ik – indien mogelijk – mijn games direct op de modus die mij de soepelste beelden geeft. De Performance RT modus is een hybride optie die je 60fps geeft, maar mét raytracing. Beelden in de verte zijn misschien wat minder scherp, maar dat neem ik op de koop toe.
GTA Online bruist na al die jaren nog steeds van leven en doordat het gedeelte nog altijd actief wordt ondersteund door Rockstar is er altijd wel iets nieuws te doen of te kopen. Hoewel de verhaallijn dan nooit een expansion heeft gekregen, is dat bij GTA Online wel het geval en zijn er door de jaren heen verschillende gratis uitbreidingen uitgebracht. Inmiddels kan je een eigen imperium opbouwen, auto’s tunen, stuntraces doen en nog veel meer. Eerlijk is eerlijk; ik vond het zelf na flink wat jaren afwezig te zijn geweest even zoeken naar alles wat er nieuws is, maar vond al snel mijn draai.
Dan komen we aan bij het grootste minpunt van deze versie; de prijs. Waar sommige uitgevers hun verbeterde games als gratis upgrade aanbieden, is dat bij GTA V niet het geval. Tot 14 juni 2022 is de nieuwste versie van GTA V voor een lager bedrag aan te schaffen (9,99 op de PS5 en 19,99 op de Xbox Series S|X), wat – als ze er dan toch geld voor moeten vragen – een mooi bedrag is. Echter zal hij na deze periode voor 39,99 verkocht gaat worden. Heb je dus zin om Los Santos opnieuw (on)veilig te maken, sla dan nu je slag.
Hoe tijdloos de game na al die jaren dan ook wel niet is, is dit wat mij betreft echt een veel te hoog bedrag en zou ik willen zeggen dat Rockstar Games zich in een hoekje zou moeten schamen om überhaupt geld te vragen voor de upgrade. Zoals ik eerder al zei is de game inmiddels 160 miljoen keer verkocht, waardoor je zou zeggen dat hij inmiddels genoeg geld in het laatje heeft gebracht om dit als publisher/developer te kunnen veroorloven terwijl we met z’n allen wachten op GTA VI.