Onder de noemer Carte Blanche XL nodigt het Musée d’Art et d’Histoire (MAH) in Genève kunstenaars uit om de dialoog aan te gaan met het museum en de collectie. Een opdracht die op het lijf is geschreven van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye.
De vraag die het museum stelt voor Carte Blanche XL is als volgt: Hoe geef je betekenis aan de overvloed aan objecten, documenten, artefacten en al het bewijs van artistieke en praktische activiteiten die de culturele sedimentatie van de plek vormen? Het antwoord van Wim Delvoye kwam in de vorm van de expositie The Order of Things, waarin hij zijn eigen kunst een plek geeft middenin de collectie van het museum. Hiertussen zitten ook stukken die door Delvoye uit het depot van het MAH werden gehaald.
Klassiek met een twist
De werken van Wim Delvoye die in The Order of Things te zien zijn, zou je kunnen omschrijven als klassieke kunst met een twist. Zo maakte hij een replica van het beeld Venus Italca van Antonio Canova, met daarin een parcours waarin ballen naar beneden rollen. Of hij stapelt met kostbaar ogende metalen replica’s van gotische kerktorens. Je moet vaak twee keer kijken om te ontdekken dat dit geen klassieke kunst is.
Context speelt ook een grote rol bij deze tentoonstelling. Zo laat La peur du vide een carrosserie van een klassieke racewagen zien, waarbij het metaal op dezelfde manier gedecoreerd is als de harnassen in de zaal waar het werk te zien is. Verderop hebben een bouwhelm en een rolkoffer van Rimowa min of meer dezelfde behandeling gekregen.
The Order of Things is nog te zien tot en met 16 juni 2024.