De suppoosten van het Zeeuws Museum lopen er sinds kort prachtig bij. Modeontwerper Monique van Heist heeft namelijk een nieuw uniform gemaakt voor het personeel op de werkvloer. Het museum heeft voor de Nederlandse ontwerper gekozen omdat haar creaties zowel tijdloos als actueel zijn.
Het nieuwe werktenue sluit helemaal aan bij wat het Zeeuws Museum wil uitstralen én wat het personeel prettig vindt om te dragen. De ontwerpen zijn uniseks en uitgevoerd in comfortabele, duurzame stoffen van hoge kwaliteit. Je ziet er typisch de hand van Monique van Heist in. Overigens kent de ontwerper het museum in Middelburg goed. In 2010 presenteerde zij er namelijk haar tentoonstelling MODEMETMONIQUE.
Veelzijdige outfit
Als inspiratie voor het nieuwe uniform dienden de boerenjasjes uit de collectie van het Zeeuws Museum. Ook is de zogenaamde bleu de travail terug te zien in het ontwerp. Dit zijn de blauw katoenen werkjasjes die je vaak bij Franse boeren ziet. Het overhemd, de broek en het jasje zijn uitgevoerd in denim, chambray en moleskin (dik katoen). Dit is gedaan om het gevoel van werkkleding te benadrukken. De kleding kan door het personeel naar eigen smaak worden gecombineerd en daardoor ontstaat er een speels en divers beeld op de werkvloer.
Compleet met speld
Om het uniform af te maken, heeft Monique van Heist een variant bedacht op haar bekende zilveren ‘hello’ veiligheidsspeld. De versie van het Zeeuws Museum zegt ‘welkom’. Het personeel loopt er echt mooi bij in deze complete outfit. Althans, dat vinden wij. Gelukkig denken ze er zelf ook zo over. Inmiddels is het uniform namelijk in gebruik genomen en men is unaniem enthousiast over de kledingstukken. Ook Monique van Heist is blij met het eindresultaat. Ze ziet het als een logische nieuwe stap in haar ontwerpcarrière. Wat ons betreft mag ze bij meer musea aan de slag!
Over Monique van Heist
Monique van Heist (Haarsteeg, 1972) is opgeleid aan de AKI Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Enschede en aan het Amsterdam Fashion Institute. In 2004 begint ze haar eigen label moniquevanheist. Inmiddels is het label te koop bij zo’n 30 winkels in Nederland en België. Aan seizoensgebonden collecties wil ze liever niet vastzitten en daarom begint ze in 2009 met de collectie hellofashion. Dit is een doorlopende collectie van klassiekers waarmee ze het modesysteem uitdaagt. Behalve uit kledingstukken, bestaat hellofashion ook uit accessoires en lifestyleproducten. Tijdens een periode van 10 jaar onderzoekt Van Heist de houdbaarheid van haar ontwerpen. Ze werkt niet meer aan halfjaarlijkse collecties, maar aan een permanente, groeiende collectie. Elk half jaar verschijnen haar ontwerpen in nieuwe kleur- en materiaalvariaties.