In 2021 is de e-bikemarkt gegroeid met 15,3 procent. Waar vroeger vooral ouderen voor de e-bike kozen, gebruikt tegenwoordig een derde van de jongeren een elektrische fiets. De meest genoemde reden hiervoor is dat het sneller en minder vermoeiend is om te fietsen op een e-bike dan op een normale fiets.
Alternatief voor het OV
Jongeren gebruiken de e-bike vooral als alternatief voor het openbaar vervoer, om naar school of werk te gaan en om naar vrienden te fietsen. Steeds meer jongeren kiezen voor de e-bike omdat het sneller en minder vermoeiend is dan fietsen op een normale fiets. Veel van de jongeren die een e-bike hebben, wonen buiten de stad, waar reizen met het openbaar vervoer vaak veel tijd in beslag neemt of waar openbaar vervoer niet overal goed beschikbaar is. In 2021 zijn er voor het eerst meer elektrische fietsen verkocht dan gewone fietsen. Per 100 verkochte fietsen waren er 52 elektrisch, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. Het aantal verkochte fietsen lag onder een miljoen. Dit wordt verklaard door leveringsproblemen door het coronavirus. In 2020 steeg de vraag naar fietsen hard, omdat de fiets door jong en oud werd gezien als goed alternatief voor het OV. Tegelijkertijd ontstonden er veel logistieke problemen die vorig jaar nog altijd niet opgelost waren.
Gemiddelde prijs gestegen
De gemiddelde prijs per aangeschafte fiets is in 2021 gestegen. Dit komt onder andere doordat er meer elektrische fietsen zijn verkocht. Vaak zijn deze duurder dan een normale fiets, waardoor het verstandig is om deze te voorzien van een hoogwaardig slot en een fietsverzekering af te sluiten. Jaarlijks worden er meer dan 22.000 aangiftes gedaan over e-bikediefstal, waarvan de meeste aangiften betrekking hebben op e-bikediefstal op straat. De elektrische fiets kostte in 2021 gemiddeld zo’n 2.400 euro. Dit is een stijging van ruim 6 procent vergeleken met een jaar eerder. Vanwege de hoge kosten voor een e-bike zijn er ook nog veel jongeren die kiezen voor alternatief elektrisch vervoer. Zo zijn ook de elektrische step, het in 2014 geïntroduceerde hoverboard en het elektrische skateboard populair onder jongeren.
Hipper imago
Het imago van de elektrische fiets is aan het veranderen, wat mogelijk de opmars van het aantal verkochte elektrische fietsen aan jongeren verklaart. De e-bike wordt niet langer alleen maar gezien als geschikt voor ouderen en oubollig. Bijna 60 procent van de scholieren is van mening dat elektrische fietsen geschikt zijn om een lange afstand af te leggen naar school. Er worden tegenwoordig ook e-bikes geproduceerd speciaal voor deze groep. Deze hippe modellen zijn voorzien van de nieuwste technologieën en speciale aanpassingen waardoor de elektrische fietsen robuuster zijn.