Een poloshirt van Lacoste herken je direct aan het beroemde logo met de krokodil. Om aandacht te vragen voor bedreigde diersoorten maakt deze krokodil tijdelijk plaats voor andere dieren.
Deze actie komt voort uit een samenwerking tussen Lacoste en de International Union for Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN). Dit is een internationaal samenwerkingsverband waarbij 86 landen en ruim 1000 organisaties en NGO’s zijn aangesloten. Samen met Lacoste willen zij stilstaan bij dieren met wie het minder goed gaat dan de krokodil. Speciaal hiervoor zijn witte polo’s gemaakt met daarop een tijdelijk logo in de vorm van een bedreigd dier. Er zijn in totaal 10 dieren geselecteerd. De oplage van de shirts staan gelijk aan de populatie van het bijbehorende dier.
Van bruinvis tot leguaan
Zo zijn er maar 30 poloshirts gemaakt met daarop de Vaquita of Californische bruinvis en 450 met de Anegada-grondleguaan. De overige dieren zitten qua populatie tussen deze twee in. Het zijn de Batagur Trivittata of Birmese zoetwaterschildpad (populatie 40), de Noordelijke Sportieve Lemur (populatie 50), de Javaanse neushoorn (populatie 67), de Cao Vit Gibbon (populatie 150), de papegaaiensoort Kakapo (populatie 157), de Californische condor (populatie 231), de Saola (populatie 250) en de Sumatraanse tijger (populatie 350).
De opbrengsten van de verkoop van deze gelimiteerde poloshirts gaan naar het IUCN, die het geld gaat gebruiken om de dieren in kwestie mee te helpen.