We raken niet uitgekeken op de olieverfschilderijen van kunstenaar Nathan Walsh. Op zeer ingenieuze wijze speelt hij in zijn werk met reflectie en perspectief. Hierbij zijn vooral de details verbluffend mooi.
Op zijn schilderijen laat Nathan Walsh beelden zien van de grote stad. Hij toont grootste overzichten van straten waar heel veel te zien is. Elk detail krijgt evenveel aandacht. Opvallend zijn de vele lijnen waarbij Walsh zeer nauwkeurig voor het juiste perspectief zorgt. Ook heeft hij een geweldige voorliefde voor reflecties. Eerst waren die vooral in de vorm van nat asfalt te zien, maar steeds vaker werkt hij met spiegelende ramen.
Etalage
Het loont echt om als toeschouwer de tijd te nemen om alle details in je op te nemen. Er is zoveel te zien. En hoe langer je kijkt, hoe meer waardering je krijgt voor de kunstenaar. Op de schilderijen zie we voor grootstedelijke afbeeldingen van steden als Parijs en New York, maar in het recente werk Metaphores durft hij in te zoomen. Het schilderij is gebaseerd op een etalage van een antiekwinkel in het 7de arrondissement van Parijs. De kunstenaar zegt hier zelf het volgende over:
“Sinds 2017 woon en werk ik in een omgebouwde Welshe methodistenkapel. In deze periode is het pand de thuisbasis geworden van een verzameling objecten die ofwel verbonden zijn met het gebouw ofwel verbonden zijn met mijn schilderpraktijk. In sommige opzichten is de kapel een verlengstuk van mijn atelier geworden, vol symbolen en referentiepunten die verband houden met wat ik aan het ontdekken ben door middel van tekenen en schilderen.
Tot vorig jaar was mijn werk uitsluitend gewijd aan het stadslandschap. Ik zou reizen, informatie verzamelen en dan terugkeren naar mijn studio om op dat materiaal te reageren. ‘Metaphores’ begon op dezelfde manier, een reis naar Parijs, doelloos ronddwalen door de straten op zoek naar ideeën. Toen ik terugkeerde naar het Verenigd Koninkrijk, besefte ik dat veel van de foto’s en tekeningen die ik had gemaakt, betrekking hadden op soortgelijke onderwerpen als thuis. Misschien was dit een onbewuste reactie op het feit dat ik na de pandemie weer vrij kon reizen of dat ik besefte dat er in mijn directe omgeving wel onderwerpen te vinden waren.‘Metaphores’ begon als een blik door een Parijse antieketalage, maar werd al snel een vloeiend decor van gevonden voorwerpen, patronen, schilderijen en verzonnen reflecties.”
Kleuren
Ook het werk Rue des Saints laat een nieuwe richting in het werk van Nathan Walsh zien. We zien het onderwerp van dichterbij, waardoor perspectief en reflectie een nog belangrijker rol spelen. Een schilderij begint dan ook altijd als tekening, waarbij Walsh nauwkeurig alle lijnen aanbrengt. Daarna volgt een monochrome underpainting en daarna komen alle kleuren. Ook over Rue des Saints vertelde Nathan Walsh ons een interessant achtergrondverhaal:
“Rue des Saints is een schilderij gebaseerd op een druk café in het 7e arrondissement van Parijs. In plaats van een letterlijke weergave verkent het schilderij interieur, exterieur en gereflecteerde ruimte binnen zijn vierkante formaat. In plaats van het statische karakter van een foto werd het schilderij een toneeldecor waar gevonden beelden in en uit een echte locatie konden zweven. Tentoonstellingsposters, echte en verzonnen, bevolken de ruimte samen met fotolijsten, luchtfoto’s en bewegwijzering.”
Ook in het werk Monarchs Drift speelt Walsh met de werkelijkheid. Hij combineert hier beelden van Chicago en San Francisco tot iets nieuws. Wat we zien is dus een plek die niet bestaat, maar wel bekend voorkomt. Wil je meer werk van Nathan Walsh zien? Kijk dan op zijn website of Instagram. Voor de liefhebbers komt er ook binnenkort een boek over zijn werk bij uitgever Thames & Hudson.