Vanaf augustus van dit jaar gaat Opel OnStar aanbieden. Deze service maakt je auto veiliger, slimmer en verbonden met het internet.
Met OnStar maak je van een auto een soort van smartphone waarmee je handige dingen kunt doen en altijd verbonden bent met de buitenwereld. Dat is fijn in het dagelijks gebruik en misschien wel levensreddend in noodsituaties. Ik vloog onlangs op uitnodiging van Opel naar Engeland om te ontdekken hoe OnStar in de praktijk werkt.
In het dak van de Opel Insignia die voor me klaar stond zaten drie knopjes. Ik zal beginnen met degene die het meest gebruikt gaat worden: de blauwe in het midden. Met een druk op deze knop kom je in contact met het callcenter in het Engelse Luton waar iemand je in je eigen taal direct te woord staat. Geen wachtrij en geen keuzemenu’s, maar direct een echt persoon aan de lijn.
Waar dat handig voor is? Bijvoorbeeld om een route op te vragen. Het invoeren van een adres in een navigatiesysteem is soms best lastig. Via OnStar vraag je gewoon of ze het voor je doen. Al snel zie je de route dan verschijnen in het scherm van je auto. Misschien denk je dat dit wat overdreven is, maar je kunt ook bellen tijdens het autorijden om te vragen waar er een benzinepomp, restaurant of supermarkt in de buurt is. De medewerkers van OnStar zoeken het op en uploaden de route naar je auto. Zo hoef je niet op je telefoon te kijken tijdens het rijden.
Snelle hulp bij noodsituaties
De medewerkers van OnStar kunnen ook een voertuiganalyse doen en zo controleren of alles in orde is, de bandenspanning controleren en zelf toeteren of met de lichten knipperen. Dit soort zaken kunnen zeer handig zijn bij noodgevallen. In dit soort situaties zijn er twee opties. Ben je betrokken geraakt bij een ongeluk of is er iemand in de auto onwel geworden, dan druk je op de rode knop. OnStar reageert direct en zoekt contact met de hulpdiensten. De auto geeft zelf de GPS-gegevens door zodat de locatie van de auto altijd bekend is.
In een ernstiger geval gaat de auto zelf tot actie over. Zijn de airbags uitgeklapt of hebben de sensoren van de auto een botsing geregistreerd dan belt de auto zelf met OnStar. Een medewerker zal dan vragen of alles goed gaat. Komt er geen reactie dan stuur OnStar direct hulpdiensten naar de auto. In een aantal landen waaronder de Verenigde Staten is OnStar al in gebruik en daar zijn op deze manier al meerdere mensenlevens gered.
Het feit dat je auto verbonden heeft nog meer voordelen. Bij diefstal is de auto simpel op te sporen en kunnen ze bij OnStar de startmotor op afstand blokkeren. Ook heeft OnStar een app waarmee je zelf de de deuren open kan doen, de motor kunt starten, de lampen laten knipperen en kunt toeteren. Die laatste opties zijn handig als je niet meer precies weet waar je auto staat op een grote parkeerplaats of in een parkeergarage.
Last but not least kun je dankzij OnStar gebruik maken van een snel 4G-internet in de auto. Tot wel 7 apparaten kunnen worden aangesloten. Superhandig als je naar het buitenland reist met kinderen achterin (OnStar is beschikbaar in 13 Europese landen) of als je passagiers even hun mail willen lezen of social media willen checken.
Wat zijn de kosten?
OnStar is vanaf augustus 2015 leverbaar. De nieuwe Astra is het eerste model met deze optie aan boord. Modellen uit het hogere segment hebben OnStar standaard ingebouwd, bij de overige modellen is het optioneel voor €495. OnStar is de eerste 12 maanden helemaal gratis. Dat is dus 24/7 contact met OnStar, gratis pechhulp en onbeperkt data voor je 4G. Daarna kun je een abonnement afsluiten. Deze zal ongeveer €100 per jaar gaan kosten.
Oh ja, ik heb het nog niet over de derde knop gehad. Deze is voor de privacy. Sowieso gebruikt Opel alleen de gegevens voor de dienst zelf, maar met een druk op de Privacy-knop kunnen ze ook niet zien waar je met je auto bent. Alleen in geval van nood (na een ongeluk of na het indrukken van de rode knop) gaat veiligheid even boven privacy.