Als je het werk van kunstenaar Maxwell Mustardo bekijkt, vallen direct twee dingen op: de klassieke vormen die doen denken aan eeuwenoude amforen of mengvaten én de spectaculaire kleuren. Dat laatste zorgt ervoor dat het keramiek van de Amerikaanse kunstenaar helemaal van deze tijd is.
Zelfs de objecten die hedendaags lijken, hebben een basis in de lange geschiedenis van keramiek en aardewerk. Zo spelen ornamentele versieringen als de eierlijst een belangrijke rol. Maxwell Mustardo geeft er een wel een extreme en geheel eigen draai aan. Het resultaat mag er in ieder geval zijn. Door de moderne kleuren en de grove texturen krijgen de keramieken objecten een haast buitenaards uiterlijk. Aan de andere kant zou je het werk van Mustardo ook kunnen zien als een 21ste-eeuwse doorontwikkeling van de eeuwenlange tradities binnen het maken van keramiek. In ieder geval is het allemaal erg mooi en interessant.
In een statement op zijn website zegt Maxwell Mustardo het volgende over zijn werk(wijze): “Ik benader het maken als een essentiële kans om perceptie en betekenis te onderzoeken. Mijn werk houdt zich bezig met keramiek als polyfonisch medium: een medium dat met meerdere stemmen tegelijk spreekt. Door te werken binnen eenvoudige beperkingen, zoals het formaat van de mok, vaas of torus, onderzoek ik orkestrerende elementen van oppervlak, vorm, materialiteit en functie.”
“Veel projecten draaien om brede, eerbiedige noties van het vat, het lichaam en de taal. Er worden pogingen ondernomen om voortdurend processen te ontleden, vormen opnieuw te bekijken en thema’s opnieuw te formuleren om de evolutie te beroeren en het statische denken tegen te werken. Objecten worden centraal gesteld als vitale getuigen en deelnemers, reflecties en gedichten, bezield en ingebeeld.”
Maxwell Mustardo werd geboren in 1993 in het landelijke deel van New Jersey. In 2017 behaalde hij zijn Bachelor of Fine Arts en Bachelor of Science in Kunstgeschiedenis en -theorie aan het New York State College of Ceramics aan de Alfred University. Tijdens zijn studie aan Alfred ontving Max meerdere onderscheidingen, waaronder een ARGUS-beurs voor materiaalonderzoek, een Levine Endowment-beurs om in Japan te studeren en een nominatie voor de Thayer Fellowship in the Arts/Patricia Kerr Ross Award als de SUNY-finalist in de categorie beeldende kunst. Momenteel werkt hij als resident artist in het atelier van Toshiko Takaezu in Quakertown, New Jersey.