Kunstenaar Kehinde Wiley heeft zijn kenmerkende stijl voor het eerst toegepast op de beeldhouwkunst. Zijn eerste werk in de publieke ruimte is een ruiterstandbeeld met een twist én een belangrijke boodschap.
Net als in veel andere landen worstelen ze ook in de Verenigde Staten met oude standbeelden van (voornamelijk) mannen die vroeger gezien werden als helden, maar waarvan nu bekend is dat ze ook foute of zelfs heel erg foute kanten hebben. In Nederland gaat het bijvoorbeeld over de zogenaamde zeehelden die rijk werden door slavenhandel.
Ook in dit geval spelen slaven een hoofdrol. Het werk van Kehinde Wiley is namelijk een reactie op een beeld van generaal J.E.B. Stuart dat een een prominente plek heeft in de stad Richmond, Virginia. Stuart speelde een belangrijke rol in het leger van Geconfedereerde Staten van Amerika tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Een belangrijke reden voor deze oorlog was het feit dat de zuidelijke staten een verbod op slavernij niet zagen zitten. Door de verkiezing van de vrijzinnige Republikein Abraham Lincoln tot president vreesde het Zuiden voor een afschaffing van de slavernij.
Sneakers
Als tegenreactie op het standbeeld heeft Wiley een beeld gemaakt waarbij het paard dezelfde houding aanneemt, maar waarbij de ruiter een modern geklede Afro-Amerikaanse man is met sneakers, jeans en een hoodie. Dit soort afbeeldingen heeft de Kehinde Wiley al eerder gebruikt op zijn bekende schilderijen. De titel, Rumors of War, verwijst naar de oorlogszuchtige mannen die normaal gesproken op soortgelijke standbeelden te zien zijn.
Onlangs was de onthulling van Rumors of War op Times Square in New York. Daar zal het een tijdje te bewonderen zijn, totdat het zijn definitieve plek krijgt bij de ingang van het Virginia Museum of Fine Arts in Richmond. Op een steenworp afstand van generaal J.E.B. Stuart.