Kunstenaar Yang Yongliang staat bekend om zijn werken waarin hij donkere en futuristische steden toont. In de installatie Journey to the Dark II doet hij dat op een overweldigende manier.
De installatie bestaat namelijk uit een 70 meter breed scherm waarop in 4K een enorme stad te zien is. Wie het werk van Yang Yongliang een beetje kent, weet dat wat hij toont altijd enorm gedetailleerd is. Overal in de gigantische stad zie je lichtjes knipperen en vooral veel auto’s rijden. De soundtrack versterkt het duistere toekomstbeeld dat je van de beelden krijgt.
Vraagtekens
Met Journey to the Dark II zet de kunstenaar vraagtekens bij de toekomst waar we op af lijken te stevenen en die in China in het bijzonder. Miljoenensteden lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten zonder goed na te denken wat voor effect dat heeft op de natuur of de kwaliteit van leven in zo’n stad.
Dat is de reden dat Yang Yongliang van de klassiek Chinese landschapskunst een eigen moderne en duistere variant heeft gemaakt. Je herkent direct de grillige vormen van het Huangshan-gebergte dat op veel Chinese kunst te zien is. Alleen in dit geval is de wereld eromheen niet meer groen, maar verschillende tinten zwart en grijs.