Schilderijen van gerenommeerde kunstenaars als Max Ernst en Yves Tanguy worden meestal in musea of galeries getoond aan een witte muur zonder veel afleiding. Galerie Nahmad Contemporary uit New York doet het radicaal anders.
Tot 5 november 2020 loopt in de galerie de expositie SUPERUNKNOWN, met werken van de eerder genoemde surrealistische schilders Ernst en Tanguy. Om het geheel nog een stuk surrealistischer te maken is kunstenaar Urs Fischer gevraagd om een behang voor aan de muur te ontwerpen.
Dichtgetimmerde ramen
Dat heeft geresulteerd in het werk Gap-toothed City dat alle muren in de galerie bedekt met een levensechte print van treurige en verlaten plekken in de stad. Je ziet hekken, dichtgetimmerde ramen en graffiti. Allemaal verwijzingen naar plekken waar we niet graag zijn, laat staan om er stilletjes naar kunst te kijken.
Toch werkt het erg goed in combinatie met de getoonde kunst. Het past qua thema ook heel goed bij de onderwerpen die Max Ernst (de Eerste Wereldoorlog) en Yves Tanguy (de opkomst van het fascisme en communisme) in hun werken aansnijden. SUPERUNKNOWN maakt van een reguliere tentoonstelling één groot kunstwerk waarbij oud en nieuw heel mooi samengaan in een rauwe omgeving.