Het is het indie-territorium waar je de echte vernieuwingen vind en om die reden breng ik daar het liefste mijn tijd door. De afgelopen weken werden gevuld met Loop Hero – een verfrissende nieuwe take op rpgs, deck builders en rogue lites.
We ontmoeten onze heldin die ontwaakt bij een kamp in een wereld van zwart, welke zij zal moeten herbouwen. In het begin zie je enkel een rondgaand pad, wat de loop vormt. Op dit pad vind je vijanden, eerst simpele slimes, die je zal moeten verslaan op basis van statistieken uit je uitrusting. Je begint met niets, maar je vindt al gauw armour voor meer HP, wapens met meer slagkracht en speciale vaardigheden. Maar ook vind je kaarten om dingen mee neer te zetten. Zoals een vampierenhuis die – niet geheel onverwachts – vampieren op je pad brengen of spinnennesten die… wel, je snapt het. Ieder gevecht, waar je geen controle over hebt, geeft steeds iets meer wat de wereld verandert.
Tegels en keuzes
Niet alles is echter alleen vijanden. Je vind ook dorpen die helen en andere tegels die resources geven. Zo levert een steen of berg meer damage en een marsh iedere dag extra HP. Daarbij ontdek je vanzelf hoe iedere tegel elkaar beïnvloed; zo levert een marsh naast een rots dubbele opbrengst op, allen ontdekkingen die de game je zelf laat maken. Maar ook de torens die extra aanvalssnelheid voor de tegels die onder diens invloed zijn. Of blood marsh tegels die iedere vijand onder de paar procent aan HP in één hap opslokken. Deze kun je echter alleen tegenover een tegel met bos plaatsen dus soms is het achterhouden van een kaart tot je betere opties hebt te adviseren.
Pen en papier
Maar er zijn zoveel meer invloeden die iedere run compleet anders maken. Teveel om te beschrijven eigenlijk, maar om nog een grote eruit te pikken zijn er de stats. Yes, als klassieke pen en papier RPG fan zal je specifieke builds kunnen maken. Wil je hoog inzetten op evasion zodat aanvallen missen? Of juist meerdere vijanden tegelijk damagen. Ieder item wat je vind, zoals een ring, een schild of een zwaard, heeft eigenschappen. Wil je meer vampirische vaardigheden of pure damage die er bovenop komt? Neem ik het armour met minder max HP, maar die wel meer damage to all doet? Of behoud ik deze die ook iedere seconde 1,2 HP herstelt? Af en toe kun je een overall vaardigheden toevoegen zoals helen voor iedere niet reguliere tegel, 10% van je spullen veilig stellen bij het kamp of 20% van je defense omzetten in extra damage. Dit maakt iedere run dergelijk dynamisch dat het me keer op keer liet terugkomen.
Bouw een basis
Op ieder punt in je run kun je terugkeren naar het kamp voor de prijs van het inleveren van resources die je gevonden hebt. De betere optie is om de ronde af te maken en bij het kamp te kiezen om terug te keren en zo alle materialen veilig te stellen. Deze materialen kun je gebruiken om.de tussentijdse basis uit te breiden. Ontgrendel je een smid, dan start je iedere run met wat spullen en anderen geven blijven stat verbeteringen zodat de uitdaging steeds meer te bevatten wordt.
Old skool
Qua presentatie is Loop Hero waanzinnig old skool en spreekt daarmee een bepaald niveau van nostalgie aan. Simpele, maar effectieve pixel art vormt een fraaie omgeving en de chiptune soundtrack is sfeervol en bij vlagen waanzinnig. Het kent daarentegen ook gedetailleerde character portretten waardoor het niet alleen maar blokjes zijn, maar verwacht daardoor niets wat de Nintendo Switch niet aan kan. Voor game die ontworpen is met de PC-muis in gedachten speelt dit heerlijk op de controller. Waarbij acties van bepaalde kanten van het scherm om schoudertoetsen geplaatst worden voor snelle toegang.
Conclusie
Wat een verrassing aan het einde van het jaar is Loop Hero! Een heerlijk unieke take op rogue lites, RPG’s en deck builders die constant uitdaagt en anders is. Er is zoveel om rekening mee te houden en het constante gevoel van progressie zorgde ervoor dat ik steeds terug kwam.