Review Labyrinth Legend

Review Labyrinth Legend

Het begin van het jaar is altijd zo’n heerlijke tijd van kalmte voor de storm. We weten wat voor knallers er om de hoek wachten, maar tot die tijd is er ruimte om te kijken naar kleinere titels die op elk ander moment in het jaar overspoeld zouden worden. Labyrinth Legends is exact zo’n titel.

Op het eerste gezicht zou je het misschien zien als de zoveelste indie top down action rpg, maar Labyrinth Legend verdient meer respect dan dat. Wat we vinden is een levelbased avontuur waar je vijanden verslaat en loot mee terugneemt. Standaard RPG elementen als sterker worden door levellen tellen mee, maar door de eigenschappen van de loot die je vindt ben je in staat om specifieke builds te maken. Wil je een tank worden die focust op zwaarden en klappen vangen? Of houd je liever afstand met bogen en magische vuur aanvallen waardoor meer punten in intelligence handiger zijn dan strength. Naast de stats is de loot ook nog eens tiered in bepaalde klassen van 1 grijze ster tot 5 gouden sterren en zo bleef iedere “run” voor mij interessant.

Simpel maar doeltreffend

We vinden een simpele pixelige artstyle, met grove lijnen en weinig details. Ondanks dit spreekt de game zeker wel, al helemaal wanneer je door de aardige variëteit van de omgevingen gaat. Van kerkers en grotten, tot mooie bossen en onderwater gebieden. Met hele simpele wijzigingen voelt ieder gebied daadwerkelijk anders. Wapens en aanvallen zie je groots en simpel uitgebeeld; dus een gigantische hamer naast jouw normaal formaat personage. En zoals je raadt, voelt ieder wapen ook heel anders. Ik neigde al snel naar snel wapens als daggers en messen, waar langzamere swing van een hamer de extra schade het in mijn ogen niet waard maakte. De muziek is daarbij ook om te smullen, van opzwepende symfonische rock (compleet met breakdowns) tot heerlijk ontspannende en sfeervolle town-muziek met fluiten en
marimba’s. Het nailt die jaren 90 sfeer en zorgt ervoor dat Labyrinth Legend als iets voelt dat op Super Nintendo uit had kunnen komen.

Blijven terugkomen

Ik speelde Labyrinth Legend op de Nintendo Switch, waar de game perfect op zijn plek voelt. De controls voelen responsive en al snel rijgde ik levels aan elkaar en raakte ik steeds verder geïnvesteerd in de loop van een level ingaan, vijf verdiepingen ontdoen van vijanden, met een eindbaas dealen en terugkeren naar het dorp om al mijn gevonden troep te verkopen. Mijn enige commentaar op de controls is de plaatsing van de dodge actie en het blokkeren van aanvallen onder dezelfde schouder toets. Sta je stil, dan vormt dit een magisch schild om je heen wat aanvallen tegenhoudt zolang je mana hebt. Beweeg je terwijl je de schoudertoets indrukt dan wordt het een dodge zodat je aanvallen ontwijkt. Op zich helder, maar omdat ik een slordige gamer ben dook mijn personage geregeld weg terwijl ik wilde blokkeren. Maar ook voelt de locatie hiervan hier helemaal fijn. Toch kom mij dit niet stoppen en bleef ik terugkomen voor meer.

Toch wat repetitief

Hoe goed de gameplay loop ook is, toch merkte ik dat er na een paar uur een tientallen levels verder de repetitie er toch wel in sloop. Zo begon ik het steeds meer als een speedrun te behandelen bevocht ik al lang niet meer alle vijanden, maar zocht ik zo snel mogelijk naar de
vijand met de sleutel zodat ik daarna direct naar poort toe kon. Leuk detail is dat je een aantal seconden dient te blijven staan voordat je door de poort naar de volgende verdieping mag. Dit zorgde er in dit soort situaties voor dat ik al vechtend mijn plek probeerde te behouden. De eindbazen vervulden me wel iedere keer met plezier en werden uiteindelijk best pittig. Geregeld kon ik vijanden van een paar levels hoger wel aan, maar hoe verder ik in de game kwam hoe lastiger dit werd. Gelukkig kent Labyrinth Legend voldoende hulpmiddelen en moeilijkheidsgraden om uit te kiezen waardoor dit altijd behapbaar bleef.

Ben je op zoek naar een simpele, maar doeltreffende actie RPG met een bevredigende gameplay-loop? Dan kun je zeker wat uren kwijt in Labyrinth Legend. Combat voelt lekker en de opzet van vijf korte vloeren en een eindbaas, waarin je steeds sterker wordt, zorgen ervoor dat
een run nooit te lang voelt. Daarbij maakt het bouwen van een build, gericht op hoe jij wilt spelen, de game bijzonder divers. Uiteindelijk slaat de repetitie wel toe, maar wie zin heeft in een verfrissende start van je RPG jaar met een heerlijk nostalgisch tintje zou Labyrinth Legend
een blik moeten gunnen.

Review Labyrinth Legend