Review: Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Nadat Monster Hunter World de serie explosief liet groeien in de main stream, kwam Capcom met spin off Monster Hunter Stories op de Nintendo 3DS en mobile. De afwijkende stijl bleek zo populair dat we nu een vervolg in handen hebben op Nintendo Switch.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin is niet je gemiddelde Monster Hunter game. Stories voelt meer als een Pokémon-game dan een Monster Hunter, maar doorspekt het met zo veel Monster Hunter-elementen dat het mij als jarenlange fan enorm kan plezieren. We hebben een vang-element en de mogelijkheid om deze monsters met/voor je te laten vechten en turn based gevechten zoals Pokémon, maar tegelijkertijd volgen we nog steeds sporen van het monster dat we zoeken en maken we armour en wapens van hun dode lichamen.

Fantastische combi

Laat me alvast bij de conclusie binnen vallen: deze combi werkt fantastisch! Het liet uren verdwijnen met de fijne gameplay loop, prachtige art style en interessante combat met veel mogelijkheden. Het is daarbij – als fan – heerlijk om te zien hoeveel Monster Hunter er wel niet in deze titel zit. Van het volgen van je scout flies tot het oppikken van paddestoelen, botten, nulberries en malachite ore: alles is er. Je verzamelt materialen, verslaat monsters en komt zo steeds verder. Waarbij ook het fashion aspect om de hoek komt kijken en een Paololuma armour er anders uitziet dan dat gemaakt van een Pukei-Pukei. Welliswaar is dit armour systeem iets gesimplificeerd waardoor je niet individuele onderdelen van je uitrusting kunt aanpassen maar met volledige sets werkt.

Terug naar de essentie

Ook het aantal wapens, wat één van Monster Hunter’s grote krachten is, is teruggebracht in deze Stories. Een te begrijpen beslissing voor de doelgroep die deze uiterst toegankelijke titel aanspreekt, al was het zuur om mijn series favoriet de Switch Axe niet terug te zien. Wapen keuzes (en dus speelstijlen) zijn beperkt tot de Great Sword, Hammer, Sword and Shield, Bow en de Hunting Horn welke buffs meegeeft aan de groep. Ieder wapen kan er compleet anders uitzien wanneer je een variant bouwt uit monster onderdelen. En dat is nog steeds de grote aantrekking: het steeds sterker worden en nieuwe stats mee krijgen door het creëren van nieuwe wapens en armour.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Turn based combat met diversiteit

Wat je met die wapens doet is ook anders, want in plaats van ellenlange real time gevechten vindt combat in Stories 2 turn based plaats. Je vecht in een team van vier beurten tegen monsters met een onderliggend rock paper scissors systeem van Power-, Technical- en Speed attacks. Naast standaard aanvallen zijn er een aantal speciale aanvallen waarvoor je kracht moet opbouwen met normale aanvallen. Daarbij kun je in sommige gevallen specifieke lichaamsdelen targetten om zo het gevecht te versnellen of beïnvloeden. Zo is het aan te raden om de neus van een Anjanath aan te vallen om zo zijn sterke vuur aanvallen te voorkomen. Dit gevechtssysteem voelt alsof het veel mogelijkheden geeft en veel vrijheid en combat blijft hierdoor interessant en duurt nooit te lang. Je ziet daarbij de eerste keer, in ware Monster Hunter stijl, niet hoe vs health een monster heeft – daar moet je maar zelf achter komen. Je kunt altijd nog wegrennen wanneer je een ongewenst gevecht aangaat op de overworld en de meest bijzondere aanvallen worden bewaard voor het berijden van je Monstie… en ja, ik haat die term.

De Pokémon-link

Je Monstie is namelijk één van jouw eigen monsters die je meeneemt in de gevechten. Tijdens het verkennen van de wereld kom je geregeld nesten tegen en uit deze nesten kun je monster eieren meenemen. Breng deze terug naar je basis en broed ze uit om een monster toe te voegen aan jou party. Ieder monster is te berijden en dat geeft weer voordelen in de overworld. Het ene monster kan springen, sommigen zwemmen en weer anderen begroeide stukken beklimmen. De wereld verken je dan ook het snelste op de rug van jouw lead monstie, welke je op ieder moment kunt wijzigen. Zeker in combinatie met de schattige haast animé look en feel van de game, maakt dit Monster Hunter Stories 2 echt een unieke ervaring. Wel moet gezegd worden dat hoe fraai de game ook is (of eigenlijk mede doordat!) mijn Nintendo Switch het zwaar had met de game. Zeker in de meer open gebieden zag ik de framerate verder dippen dan een dobber in een poel met hongerige karpers.

Conclusie

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin heeft mijn hart gestolen en brengt met een mix tussen Pokémon en Monster Hunter een fantastisch passende titel op de Nintendo Switch. Combat is gevarieerd en op momenten uitdagend met veel variatie, zonder dat het te overweldigend is – zeker voor nieuwe spelers een must. Daarbij ziet de game er fantastisch uit en kent het een heerlijke soundtrack. Ondanks dat mijn Switch af en toe moeite had met het bijhouden van de game, liet Monster Hunter Stories 2 me constant snakken naar meer: exact wat Monster Hunter altijd met je tijd doet.

Sander Noordijk

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin