Review: Persona 4 Arena Ultimax

Persona 4 Arena Ultimax

De Persona-serie heeft naast de mega populaire RPG-serie ook een grote hoeveelheid aan spin-offs. Van crossovers met andere RPG’s en dansen waagde heg zich ook aan een competente fighting game. Persona 4 Arena Ultimax is nu ook beschikbaar voor de moderne consoles.

Nou ja, modern. Ik speelde de PlayStation 4-versie van de game op mijn PlayStation 5, waar het ook beschikbaar is voor Nintendo Switch. Oorspronkelijk vond Persona 4 Arena zijn weg naar PlayStation 3 en Xbox 360 in 2014 dus het is opmerkelijk dat nu de stap gemaakt wordt, het niet naar PlayStation 5 en Xbox Series X komt. Het grotere aantal PS4’s in het wild en de werking van PS5 zullen hier debet aan zijn, want alles hieraan voelt modern.

Bol van verhaal

Persona 4 Arena Ultimax heeft namelijk een erg fraaie, getekende art style welke je amper mooier kan maken met meer rekenkracht en laadt ook al snel genoeg. Voor je het weet ben je de move sets van Yu, Chie en Yukiko aan het leren en meng je je in lange gevechten. Zoals je van de Persona-serie zou verwachten gaat dit verder dan elkaar de hersens in slaan. Een ruim verhaal wat de gevechten context geeft, maakt het geheel interessant en niet op de manier dat Mortal Kombat een verhaal probeert te hebben. Persona 4 had een bron van fantastische gebeurtenissen en personages en het is niet gek dat dit ook in de context van een fighting game voelbaar is. Mocht je helemaal geen zin hebben om te vechten, is er de story mode, waarin je visual novel stijl een hoop meer Persona krijgt. Let er dus goed op wat je selecteert in het menu voor je, zoals ik, afvraagt waarom er na twee uur nog geen klap gevallen is.

Rake, stijlvolle klappen

Het vechten zelf voelt fantastisch en kent een heerlijke mix van diepgang en toegankelijkheid. Standaard aanvallen, zoals schoppen en meppen worden zitten onder de facebuttons, waar je voor de specials meer moet doen. Iedere fighting game pakt dit zo aan, maar het is in Persona 4 Arena Ultimax redelijk eenvoudig om een paar uit je hoofd te leren om de situatie mee aan te kunnen. De integratie met Persona is erg gaaf en geeft Persona 4 Arena Ultimax zijn eigen gezicht. Een beetje zoals assists in games Marvel vs Capcom of zelfs Smash Bros. Atlus’ zijn fighter zet het heel speels in bij simpele aanvallen, waarbij de Persona komen en gaan en hierdoor voelt het meer alsof jouw vechter en zijn Persona een team zijn. Het oogt daarbij, zoals je van de serie gewend bent, erg stijlvol.

Veel te doen

Naast de arcade mode, waarbij je een ladder bevecht en de story mode die enkel op het verhaal focust, zijn er flink wat andere opties. Zo is er een ranked score attack mode, waar jouw score op een ranglijst bijgehouden wordt en kun je vol online gaan voor de multiplayer. Er is een traditionele versus mode waar ook bosses in gebruikt kunnen worden en uiteraard kan er ook geoefend worden. Mooi is de variatie erin: hoe je bijvoorbeeld op meerdere manieren het verhaal kunt ervaren met wisselende gradaties in interactie.

Conclusie

Als fighter is Persona 4 Arena Ultimax zeer interessant. Het oogt waanzinnig stijlvol en controls zijn dergelijk responsive dat het heerlijk voelt om te spelen. Dankzij de erg flexibele moeilijkheidsgraden is er voor ieder een stand waarop ze het goed kunnen doen, maar nog steeds voldoening uithalen. Combat is interessant, zeker met de implementatie van de Persona de vele vechters en hun uiteenlopende vechtstijlen. De nadruk op sterk verhaal, wat in complete story modes, doorlopen kan worden.

Sander Noordijk

Persona 4 Arena Ultimax