
Newport Street Gallery in Londen toont vanaf 10 oktober tot en met 29 maart 2026 werk van drie vooraanstaande kunstenaars: Shepard Fairey, Damien Hirst en Invader. Het mooie hieraan is dat het niet afzonderlijke werken zijn die je kunt bewonderen, maar dat de kunstenaars ook gezamenlijk aan de slag zijn gegaan.
De curator van Triple Trouble is Connor Hirst, de oudste zoon van Damien Hirst. Hij verzamelde in samenwerking met kunstbedrijf HENI een interessante collectie met daarin een flink aantal werken die nooit eerder te zien waren. Hierbij zijn natuurlijk de objecten die de kunstenaars samen hebben gemaakt het bijzonderst. Er zijn zowel schilderijen als sculpturen, installaties en mozaïek te zien. Hiermee slaat de expositie een verrassende brug tussen hedendaagse kunst, street art en popcultuur.
Groots uitgepakt
Voor zo’n tentoonstelling als deze pak je als galerie natuurlijk groots uit. Bij Newport Street Gallery is daarom gekozen om alle zes ruimtes van het gebouw te gebruiken voor deze unieke gelegenheid. Bezoekers zien bijvoorbeeld Spin Paintings van Damien Hirst met daarover een print in de herkenbare stijl van Shepard Fairey. Of Hirsts schilderijen met stippen die door Invader zijn vertaald naar een mozaïek. Ook de installaties van Hirst, waarin hij normaal gesproken met precisie voorwerpen als pillen in verwerkt, zijn onder handen genomen door zijn collega-kunstenaars.
Zoals de naam al aangeeft is de Newport Street Gallery in Londen te vinden aan Newport Street (huisnummers 1 t/m 9). De galerie is van dinsdag tot en met zondag open tussen 10:00 en 18:00 uur. Toegang is gratis. De kunstenaars hebben alle drie ook nog een interessante verklaring afgelegd die we graag met je delen.
Shepard Fairey
“Waarom zou ik willen samenwerken aan een tentoonstelling met Space Invader en Damien Hirst? Welnu, ik heb lang respect gehad voor beide kunstenaars omdat ze intelligent, conceptueel en meedogenloos zijn in hun unieke creatieve visies. “Obsessief” is misschien een te milde omschrijving om hun gedrevenheid, focus en enorme output over te brengen. Ik kan me met hen identificeren.
Ik bewonder ook risiconemers en herrieschoppers die de neerbuigende, onbeleefde prikken van de zogenaamd beleefde samenleving kunnen weerstaan. Hoe durft Damien Hirst kunst te maken van dode dieren in formaldehyde, waardoor hij ons dwingt de dood onder ogen te zien, en dan vervolgens onmiskenbaar aantrekkelijke, hypnotisch repetitieve, inhoudsloze schilderijen van kleurrijke stippen te creëren! Space Invader had de brutaliteit om de 8-bit pixelachtige syntaxis van een videogame uit de jaren ’80 te nemen en deze om te zetten in een street art-esthetiek met behulp van tegelmozaïeken die een slim spel zijn met deze visuele analogieën, maar die een beperkt langetermijnpotentieel zouden lijken te hebben. Invader heeft niet alleen eindeloze manieren gevonden om te creëren binnen de beperkingen van zeer nauwe creatieve variabelen, maar hij is ook vele malen gearresteerd vanwege zijn productieve ‘street bombing’. Invader heeft mozaïeken in steden over de hele wereld, met meer dan 1.000 in Parijs alleen al.
Damien en Invader zijn visuele en conceptuele probleemoplossers die hun eigen regels bepalen. Die kwaliteiten inspireerden me om met hen samen te werken, ook al hebben onze esthetieken geen natuurlijke overlap of compatibiliteit. Een botsing van stijlen in een samenwerking is een risico dat het waard is om te nemen, en creativiteit kan bijna alle problemen oplossen. Malcolm McLaren vertelde me ooit: “Een glorieuze mislukking is beter dan een saai succes.” Dus, met dat als leidend principe, wat zou er in vredesnaam mis kunnen gaan?”
Damien Hirst
“Wat ik echt leuk vond, is de krachtige sensibiliteit van deze beide heren, en het daagt me uit om meer na te denken, tot op de millimeters en afstanden tussen dingen en kleuren, en er zijn heel, heel, heel veel verrassingen. Dus ik denk dat de opwinding zit in de verschillen én in de overeenkomsten.
Kunstenaars staan erom bekend dat ze moeilijk zijn om mee samen te werken, terwijl deze twee heel zeldzaam zijn in de kunstwereld omdat ze geweldige mensen zijn naast geweldige kunstenaars. Ik denk dat alles wat goed wordt gedaan, geweldige kunst is. Het is kunst als je iets goed en tot in het extreme doet.
We houden allemaal van punk. Ik wilde gewoon de gedachten van mensen veranderen, het maakte me niet eens uit waarnaartoe, ik wilde eieren leggen in de hersenen van mensen. Ik heb altijd gedacht dat je mensen van streek moet maken, maar je wilt niet dat de kunst hen afstoot. Je wilt ze aanschakelen, je wilt ze vasthouden met dat soort kracht. Maar je moet ze vasthouden en tegelijkertijd wegduwen om ze te betrekken met een geweld dat ze bijna onvoorbereid zijn om te accepteren. En Shepard en Space doen dat allebei.”
Invader
“Naast dat ze de herrieschoppers van de kunstwereld zijn, zijn Damien en Shepard twee kunstgiganten wiens werk ik bewonder. Het combineren van onze drie stijlen kon alleen maar resulteren in enkele verbazingwekkende kunstwerken. Het creatieve proces zelf was erg spannend, met honderden berichten, ideeën en kunstwerken die heen en weer reisden tussen ons drieën. Het was een geweldig avontuur en ik hoop dat het publiek net zo veel plezier zal beleven aan het ontdekken van deze tentoonstelling als wij hadden bij het creëren ervan.”















