Voor vele arme, landelijke gemeenschappen was quilten vroeger een noodzaak. Versleten kleding en dekens werden opgeknipt en hergebruikt tot nieuwe, warme omslagdoeken. De patchwork-stijl was een duidelijk bewijs van het vorige leven van de stoffen. Voor inheemse volkeren hebben quilts echter een “bijzondere culturele waarde”, zegt kunstenaar Wally Dion. “Ze worden gegeven als geschenk, gebruikt tijdens ceremonies en dienen als feestelijke markeringen.”
In zijn voortdurende en langlopende serie Grass Quilts naait Dion doorschijnende stoffen samen tot grootschalige kunstwerken. De eerste inspiratie vond hij in 2008 met een achtpuntige ster gemaakt van printplaten. Tijdens een verblijf in Wanuskewin Heritage Park in Canada verving hij de gerecyclede elektronica door stoffen. Het idee was om het ecosysteem van de prairie en de opnieuw geïntroduceerde bizons op de Great Plains opnieuw vorm te geven door middel van quilts, die samen een achtpuntige ster zouden vormen.
Hij legt uit: “Ik wilde meerdere transparante quilts maken en deze op elkaar leggen: een quilt voor het microbioom, een voor de bison, hun mest en hoeven, een voor de zomerbranden die de grond verschroeien en een laatste quilt voor de vlechten van veenreukgras. Ik dacht na over hoe al deze dingen duizenden jaren samenwerkten om het zogenaamde ‘prairiesysteem’ te creëren, een uitgestrekt en vruchtbaar land dat zich uitstrekt van de voet van de Rocky Mountains tot aan de oevers van de Mississippi. Ik wilde de onzichtbaarheid van systemen benadrukken wanneer alles goed werkt, zoals het hoort.”
Maar in plaats van meerdere quilts te naaien, creëerde Dion één enkel stuk met diverse groene stoffen, een verwijzing naar de vlecht van veelreukgras die wordt gebruikt bij ceremonies en andere gebruiken. “Ik dacht aan de aard en traditie van quilten; arme ambachtslieden die kleine lapjes stof gebruiken”, voegt hij toe. “Ik dacht aan duizend kleine gebeden en hoe dat eruit zou zien; onzichtbare daden van respect en toewijding die decennia omvatten.” Het resultaat was een bijna drie meter breed werk van groene geometrische vormen omringd door bleke, doorschijnende stukken die in het zonlicht glinsteren en schijnen.
Grass Quilts werd voortgezet, waarbij de kunstenaar extra stukken naaide met felle roze, gele en paarse kleuren aangevuld met neutralere tinten. Het zonlicht en de wind benadrukken steeds weer andere kleuren van de quilt. “Lucht, vocht en geuren gaan erdoorheen; en zoals netten verzamelen ze kleine fragmenten van hun gastheerlocaties voordat ze naar andere locaties op Turtle Island verhuizen”, voegt Dion toe.