Kunstenaar Shawn Huckins combineert razendknap klassieke schilderkunst en de moderne digitale wereld. Dit keer heeft hij met de serie Erasure er een politieke boodschap aan toegevoegd.
Als je met een softwarepakket voor digitale beeldbewerking bestaande beelden probeert uit te vlakken, verschijnt er in plaats van niets een patroon van witte en grijze vierkanten. Dit patroon duikt ook op bij de schilderijen uit de serie Erasure. Het lijkt alsof iemand met een digitale gum de portretten en landschappen heeft proberen uit te vlakken. In werkelijkheid is was je ziet een schilderij. Shawn Huckins heeft dus de vierkanten met de hand aangebracht op het doek.
Politieke geschiedenis
Alle werken zijn gebaseerd op bestaande schilderijen uit de kunstcollectie van het Witte Huis. Een bewuste keuze van de kunstenaar. De werken uit de collectie van het Witte Huis vertellen iets over de (politieke) geschiedenis van het land en zijn in de collectie opgenomen omdat ze latere generaties iets kunnen vertellen. Ze stammen uit een tijd waarin het creëren van tekst en beeld voorbehouden was aan een kleine elite. Tegenwoordig kan iedereen publiceren en hiermee in theorie de hele wereld bereiken.
Juist in deze roerige politieke tijden met een controversiële president in het Witte Huis wil Huckins laten zien hoe makkelijk het tegenwoordig is om een eigen interpretatie van de geschiedenis te maken. Deze kan vervolgens worden doorgegeven als de werkelijkheid. Een gevaarlijke ontwikkeling.