Destiny 2 Shadowkeep review

Destiny 2 Shadowkeep review

De opvolger van Destiny draait inmiddels alweer twee jaar mee en is aan zijn derde uitbreiding toe. Niet zo uitgebreid als Forsaken, maar meer voldoening gevend dan de eerste twee, voelt Shadowkeep meer als een startpunt voor wat Destiny 2 gaat zijn.

Als vaste Destiny 2-speler is de aanschaf van de nieuwste uitbreiding van Bungie’s Shared World Shooter een no brainer; meer missies, wapens en gear omlijst met een nieuwe verhaallijn gecentreerd om de maan en de gebeurtenissen rondom de geplaagde Eris Morn. Waar het echter werkelijk om draait is dat je als ervaren speler weer ‘verder’ kan. Shadowkeep schroeft de limieten genaamd Power Levels weer omhoog, waardoor we opnieuw sterker kunnen worden en de nieuwe activiteiten belonen maken de grind zeer plezierig.

New Light

Wil je echter instappen of keer je terug en heb je geen idee wie al die personen zijn, wat er is gebeurd en wat het verschil is tussen een strike en een raid dan heeft Bungie goed nieuws: De instap voor Destiny 2 is nu free-to-play. In de vorm van een campagne genaamd New Light, doorloop je in versneld tempo alle grote gebeurtenissen en leer je wat alle onderdelen zijn. Zo krijg je strikes, story missies, PvP en meer op je pad zodat je daarna zelf aan de slag kunt. Een welkome introductie voor iedereen die het niet allemaal meer zo op het netvlies heeft staan of compleet overweldigd werd door alle content.

Bekend terrein

We reizen dus af naar de exacte maan die we in het originele Destiny tegenkwamen met al zijn bekende plekken en dat heeft twee kanten. Aan de ene is het een feest der herkenning om al die plekken terug te zien waar je zoveel herinneringen opgebouwd hebt. Keerzijde daarvan is dat veel al bekend aanvoelt – zeker als je bedenkt dat veel van de nieuwe missies als herhalingen voelen van dingen uit het verleden. Zoveel ervan voelt bekend dat Shadowkeep nauwelijks echte verassingen voor me had. De culminerende bossrush, waarbij je achtereenvolgens geconfronteerd wordt met alle memorabele gevechten uit het Destiny verleden voelde daarin echter wel geslaagd. Van een aangepast gevecht met de eindbaas van de orginele Destiny 2 campagne tot aan een herhaling van het raidgevecht met Crota, stuk voor stuk hoogtepunten. Het is daarom des te jammer dat het verhaal abrupt en onbevredigend wordt achtergelaten.

Zoals doorgaans is dit om de speler te motiveren om de raid te ondernemen, welke weer van sublieme kwaliteit is en één van de mooiste game ervaringen die er zijn. Samenwerken met een team van zes man om puzzels op te lossen, vijandelijke encounters te overleven en slim samen te werken om zo de bazen te overwinnen. Dat alles zonder uitleg, waarbij de spelers zelf tot de oplossing moeten komen. Destiny’s endgame is hierdoor altijd mega sterk geweest, maar realistisch gezien ziet slechts een klein percentage van de spelers dit. Vandaar dat het verbergen van de ontknoping achter je, toegegeven mooiste content onwijs te noemen is.

Voor de liefhebber betekent Destiny 2 Shadowkeep dus het kunnen doorspelen in de game die je liefhebt. Compleet met uitstekende missies, nieuwe wapens en gear, maar vooral ook weer een sublieme nieuwe raid en toegang tot alle terugkerende activiteiten. Nieuwe en terugkerende spelers kunnen op stoom komen met de New Light variant, maar weet dat een live service als Destiny 2 een marathon is en geen sprint. Voor iedereen is het in ieder geval meer van de terecht geliefde actie met heerlijke gameplay.

Destiny 2 Shadowkeep is nu beschikbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Voor deze review is de PlayStation 4-versie gebruikt.

Destiny 2 Shadowkeep review