Sinds het begin van dit jaar is er een nieuwe serie rondom Dracula op televisie te zien. Om deze serie te promoten zijn in Londen en Birmingham twee creatieve billboards verschenen.
Deze billboards spelen heel mooi met het feit dat vampieren als Dracula alleen ’s nachts actief zijn. Overdag lijkt er daarom niet echt veel aan de hand te zijn, maar zodra het donker begint te worden, verschijnt daar plots Dracula. De schaduw van de vampier ontstaat wanneer er licht schijnt op de houten staken die in het bord zijn gespietst.
Onder het billboard staat een kastje met daarin precies zo’n spies met de mededeling deze alleen te breken in noodgevallen. Kenners van vampierenverhalen weten dat zo’n spies de manier is om een bloeddorstige vampier te bestrijden. Het lijkt er dus op dat al flink wat mensen een poging hebben gewaagd.
Netflix
De serie Dracula is zowel op BBC One als op Netflix te zien en is ontwikkeld door Mark Gatiss en Steven Moffat, die ook verantwoordelijk waren voor de heerlijke serie Sherlock. Zij geven een frisse, nieuwe draai aan het oorspronkelijke Dracula-verhaal. Waar normaal gesproken de vampier vooral opereert in de schaduw ligt nu juist de focus op hem. Dat gaat gepaard met actie, zwarte humor en vele liters bloed.
De rol van de bloeddorstige graaf Dracula is in handen van de Deense acteur Claes Bang, die je wellicht kent van de bizarre film The Square. Hij zet een Dracula neer die zowel eng als grappig is, een knappe prestatie. De recensies van de serie zijn dan ook zeer lovend.