Kunstenaar Alexandra Kehayoglou laat zich inspireren door de natuur in Argentinië. De landschappen van haar thuisland verwerkt ze tot enorme tapijten.
Het werk van Kehayoglou is een interessante mix van klassieke tapijtknopen, dronefotografie, analyse en activisme. Het begint met het kiezen van een landschap en het vervolgens gedetailleerd in kaart brengen ervan. Dan pas kan er een tapijt gemaakt worden. Hierbij heeft Alexandra Kehayoglou keuze uit de zeer diverse landschappen die Argentinië kent.
Liggen en aanraken
Met de tapijten haalt de kunstenaar de natuur naar binnen. Bezoekers van haar installaties mogen op het tapijt wandelen, het aanraken en er zelfs op gaan liggen. Zo maakt ze de mensen bewust van de kwetsbaarheid van de natuur. Een mooi voorbeeld daarvan is het laatste project van Alexandra Kehayoglou: Santa Cruz River.
Deze rivier is de laatste in Argentinië die nog een natuurlijk verloop kent. Nog wel, want er zijn overheidsplannen om twee dammen aan te brengen waarmee elektriciteit kan worden opgewekt. Kehayoglou maakte een tapijt om aandacht te vragen voor het feit dat een bijzonder stuk ongerepte natuur op het punt staat te verdwijnen.
NGV Triennial
Het kunstwerk is 10 bij 4.6 meter en loopt 3 meter hoog tegen de muren op en ook nog 7 meter naar een benedenverdieping van de National Galery of Victoria in Melbourne. Daar is het werk te zien vanwege de NGV Triennial. Er was 2.5 maand nodig om het tapijt te knopen, maar de voorbereidingen ervan zijn al een jaar geleden begonnen.
Een ander bijzonder werk van Alexandra Kehayoglou is een samenwerking met architectenbureau MVRDV. Deze bestaat uit de stoffering van een theater in Taipei.