This is Hallstatt, kein Museum! Dat is de intrigerende titel van een expositie van fotograaf Hans Wilschut in de Kunsthal in Rotterdam. Hij bezocht tussen 2018 en 2020 het insta-famous stadje Hallstatt in Oostenrijk en legde er het massatoerisme vast.
Hallstatt is een schilderachtig mooi dorpje aan de Hallstättersee. Tot in de jaren ’60 was het dorpje alleen bereikbaar per boot, omdat het ingeklemd ligt tussen het meer en de bergen. Na de aanleg van een weg wisten toeristen Hallstatt al snel te vinden. Het waren echter de films Frozen en Frozen II die voor een spectaculaire stijging van bezoekers zorgden.
Arendelle
Het verhaal gaat dat de makers van deze Disney-films bij het ontwerpen van het koninkrijk Arendelle lieten inspireren door Hallstatt. Dit gerucht zorgt ervoor dat (voor de pandemie) jaarlijks miljoenen mensen naar Hallstatt afreizen. Een groot deel van deze toeristen is afkomstig uit Azië. Naast Frozen komt dat ook door de Zuid-Koreaanse tv-serie Spring Waltz die zich in Hallstatt afspeelt.
Fotograaf Hans Wilschut bezocht Hallstatt sinds 2018 en fotografeerde het pittoreske dorp vanaf het moment dat het uit zijn voegen barst door de toeristen totdat corona het toerisme lamlegt en de straten weer voor de inwoners zijn. Het levert interessante beelden op van het massatoerisme dat een schril contrast vormt met de idyllische omgeving.
Videoloops
In de Kunsthal zie je alle facetten van Wilschuts bezoeken aan Oostenrijk. Opvallend hierbij is de diverse presentatie. Er zijn enorme foto’s die een complete muur vullen, maar ook kleine afbeeldingen. Ook wisselt Wilschut fotografie af met videoloops. Verder zie je de contrasten tussen hordes toeristen en afgezette delen van het dorp en natuurlijk het verschil tussen voor en na de coronapandemie. Inmiddels is het heel stil in Hallstatt. De toeristen zijn weg, maar de inkomsten die ze meebrengen ook.
Hans Wilschut (Ridderkerk, 1966) is autodidact. Na een korte opleiding aan de Willem de Kooning Academie start hij zijn carrière als schilder. Inmiddels legt hij zich al ruim twintig jaar toe op fotografie. Urbane landschappen zijn dikwijls zijn onderwerp. Met grote aandacht voor het perspectief en zowel overdag als ’s nachts legt hij metropolen vast. Hij doet veel vooronderzoek, en maakt gebruik van hoogwerkers om totale vrijheid in zijn composities en de juiste standpunten te bereiken.