Tijdens de Design Week in Milaan presenteren heel veel merken hun nieuwe collectie. De focus ligt daarbij vooral op interieur en mode, maar ook automerk Mazda is er helemaal thuis.
Mazda is namelijk een merk waarbij het design van de auto’s en de gedachten daarachter heel erg belangrijk zijn. Sinds in 2009 de Japanner Ikuo Maeda het nieuwe Hoofd Design werd bij Mazda is er veel veranderd. Onder leiding van Maeda ontwikkelde men het KODO Design, wat staat voor ‘ziel van de beweging’. Zo is bijvoorbeeld het slanke lichaam van het jachtluipaard een belangrijke basis voor de auto’s de vallen onder KODO.
Spannende lijnen
Het uitrollen van zo’n nieuwe designstrategie kost flink wat tijd, maar langzamerhand is dit in alle modellen van Mazda terug te zien. In Milaan waren de nieuwe MX-5 en CX-3 te zien. In beide auto’s is het KODO Design heel goed terug te zien. Vooral bij de prachtige CX-3 waar overal over de auto spannende lijnen lopen die de auto echt onderscheidend maken.
Omdat de Design Week in Milaan vooral om meubels draait hadden de ontwerpers van Mazda een bank en tafel gemaakt die waren gebaseerd op de CX-3. Vooral de vorm van de grille was goed terug te vinden. De nieuwe MX-5 had gezelschap ven een snelle fiets die ook beschikte over verwijzingen naar de auto ernaast. Al waren deze wel wat subtieler. Zo zag je het rode stiksel op het zadel terugkomen in de bekleding van de MX-5.
Koplampen
Bij de MX-5 is het KODO Design een stuk subtieler verwerkt dan bij de CX-3. De reden hiervoor is, zo vertelde Ikuo Maeda me in een kort gesprek, is dat de MX-5 een grote schare fans heeft. Een vernieuwde versie van een bestaand model kan niet radicaal anders zijn dan zijn voorganger. De lijnen zijn daarom wat verfijnder, maar wie deze MX-5 naast de vorige versie zet zal zeker heel veel (positieve) verschillen zien. Kijk alleen maar de koplampen die eerst ronde, haast vriendelijke, vormen had en nu lijken op de blik van een jagend luipaard.
Ikuo Maeda vertelde verder dat het voor hem bijzonder is om zijn automerk te mogen vertegenwoordigen tijdens zo’n hoog aangeschreven designbeurs als die van Milaan. De sfeer in de stad is tijdens de Design Week heel bijzonder en Maeda neemt ook altijd de tijd om bij andere ontwerpers te gaan kijken.
Japans vakmanschap
De auto’s en de daarop gebaseerde meubels en fiets waren trouwens niet de enige ‘kunstvoorwerpen’ die te zien zijn in de prachtige Mazda Design Space. Tegenover de auto’s zijn ook nog drie objecten te zien die stuk voor stuk een link hebben met KODO en vooral met Japans vakmanschap. In het midden is, prachtig uitgelicht, een sculptuur te vinden die een mooie tussenvorm is tussen een luipaard en het ontwerp van een conceptcar. Ikuo Maeda legt uit dat de lijnen van de sculptuur terug te vinden zijn in alle nieuwe auto’s van Mazda. Je zou dus kunnen zeggen dat dit kunstwerk de blauwdruk is voor alle nieuwe modellen van Mazda.
Daarnaast zijn er twee kunstobjecten te zien die vooral staan voor het traditionele vakmanschap in Japan. Zo maakten koperbewerkers, met KODO in hun achterhoofd, van een lingot (een gegoten blok) koper met behulp van 100.000 hamerslagen een prachtige schaal. Het andere kunstwerk is een gelakte box waarbij er steeds een nieuwe laag lak in een net even andere tint blauw is aangebracht. Daarover bracht lakwerker Kinjo-Ikkokusai van kleine stukjes eierschaal een prachtig patroon aan dat doet denken aan de beroemde Japanse watervallen Shiraito-no-taki.
De nieuwe MX-5 en CX-3 zullen hun Nederlandse primeur beleven tijdens de AutoRAI.