Een aangename kennismaking met de Mazda CX-60

Mazda CX-60

Wij zijn fan van Mazda. Dat zit hem vooral in de voorliefde voor de Japanse cultuur die terug te zien is in het design en het feit dat ze de dingen net even anders doen dan andere merken.

Bij de splinternieuwe Mazda CX-60 is dat ook het geval. De auto valt in eerste instantie op vanwege de afmetingen – het is de grootste Mazda binnen de huidige range. Daarnaast is de keuze voor het type motor opvallend. Mazda kiest bewust voor een PHEV. Hiermee rijd je de eerste 60 kilometer elektrisch, waarna de 2.5 liter benzinemotor het overneemt. In heel veel gevallen heb je genoeg aan die actieradius van 60 kilometer, maar wie langer onderweg is, weet dat er altijd doorgereden kan worden. Voor wie de 2.5 liter nog niet indrukwekkend genoeg is volgen later nog krachtigere motoren. Dit maakt de CX-60 ook ideaal voor bijvoorbeeld mensen met een caravan.

Als wij bij Mixed Grill over auto’s schrijven, dan moet dat vooral een mooie auto zijn waar een goed verhaal bij te vinden is. Toen Mazda ons vroeg om de auto te komen bewonderen, konden we niets anders dan ja zeggen. Hiervoor reisden we af naar het prachtige stadje Grave, waar in het Arsenaal de Mazda CX-60 te bewonderen was. Een geweldige locatie. Voordat we naar de auto gingen kijken, kregen we van Mazda een mooie presentatie over de auto.

Kodo

Hier leerden we dat bij het ontwerpen van de CC-60 het Kodo-design van Mazda weer centraal stond. Bij de auto zie je dat terug in de vloeiende lijnen, waardoor ook bij stilstand lijkt alsof deze in beweging is. Heel mooi weten de ontwerpers de auto stoer te maken, zonder agressief te ogen. De CX-60 is robuust en ingetogen tegelijk. Ook het interieur is geheel volgens de designfilosofie van Mazda. Hierbij gaat Mazda altijd uit van Jinba ittai, het idee dat paard en ruiter één geheel zijn. Dat gevoel moet je ook als bestuurder krijgen.

Dat is bijvoorbeeld al te merken als je instapt. Een camera in het dashboard registreert te lengte en stelt stoel, stuur en spiegels automatisch goed in. Fine-tunen naar wens is daarna ook nog mogelijk, maar meestal heeft de auto het in één keer goed. Stap je een volgende keer in, dat herkent de auto je en zal alles exact naar jouw smaak worden ingesteld. Dit is meer dan een leuke gimmick, het geeft namelijk ook aan dat je je als bestuurder 100% op je gemak en comfortabel in de auto moet voelen.

Ambachtskunst

Wat betreft het interieur is er ook volop keuze. Waaronder opties die erg interessant zijn voor liefhebbers van (Japans) design. De versie die wij bekeken in Grave had de sportieve Homura-uitvoering. Dat vertaalde zich in een interieur met zwarte stoelen, een grijs dashboard en aluminium details. Wie kiest voor Takumi krijgt een prachtig staaltje Japanse ambachtskunst te zien. Het meest op vallend is het stoffen dashboard, waarin bijzondere stiksels te vinden zijn.

Helaas was het niet mogelijk om een ritje te maken in de Mazda CX-60. We hopen dat later nog eens te doen. Maar wat we gezien (en gehoord) hebben over deze nieuwste Mazda maakt ons alvast erg enthousiast.

Mazda CX-60