Recensie: The Walking Dead: 400 Days

onder schot

The Walking Dead was één van de beste games die in 2012 is uitgekomen en verdiende bij ons ook de tweede plek in de top tien. Niemand wilde dat het verhaal ophield en gelukkig heeft Telltale Games dit gehoord. Eind dit jaar komt er een tweede seizoen uit, maar tot die tijd geven zij ons de uitbreidingsset 400 Days om ons warm te houden.

In 400 Days krijg je vijf verschillende verhalen voorgeschoteld die zich allemaal afspelen rond hetzelfde wegrestaurant, in een tijdsbestek van (je raadt het al) 400 dagen. Al meteen bij het opstarten van de downloadable content valt op dat er iets anders is; Je speelt namelijk geen lineair verhaal, maar krijgt zelf de keuze uit wiens verhaal je als eerste speelt. Aan de hand van op een prikbord geplaatste foto begin je de verhalen.

Eerste seizoen

Bepaalde keuzes uit het eerste seizoen worden meegenomen naar deze speciale episode, maar niet op een manier dat het uiteindelijke spel wordt veranderd. De keuzes die je hebt gemaakt komen alleen terug in kleine verwijzingen tijdens conversaties. Dit is een gemiste kans, want het gehele eerste seizoen werd je op gewezen dat al je keuzes een grote impact konden hebben.

red's diner

Ook in 400 Days zijn er weer cruciale keuzemomenten. Ieder verhaal heeft zo zijn eigen moment waarop de speler een beslissing moet maken, die het leven van het personage zal veranderen. Toch zijn deze qua emotionele lading niet even groot als de keuzes die Lee heeft moeten maken tijdens het eerste seizoen, hier ken de je nieuwe karakters simpelweg niet goed genoeg voor. Toch heeft het verhaal van Shel zeker een bepaalde indruk op mij achter gelaten. Haar verhaal is vanaf het begin al erg bijzonder, want in tegenstelling tot hetgeen we nu steeds hebben gezien, gaat het haar groep wel goed af. Zo hebben ze het voor elkaar gekregen om verse groenten te kweken en organiseren ze zelfs talentenavonden in het wegrestaurant. Maar zoals we nu eenmaal van de serie gewend zijn, gaat er ook hier iets goed mis.

Vijf nieuwe verhalen

Aan het einde van de vijf verhalen komt nog een epiloog waarin alle wegen uiteindelijk bij elkaar komen en er een ‘waarschijnlijke’ brug is gemaakt naar het tweede seizoen. Hierbij staat waarschijnlijk tussen aanhalingstekens omdat het uiteindelijke doel, naast het vertellen van vijf nieuwe verhalen, mij een klein beetje ontging. Het voelde niet als een brug naar het tweede seizoen en er werd te weinig teruggekeken naar het eerste seizoen om als een vervolg daarop te voelen. Wel heeft Telltale Games aangegeven dat keuzes uit het eerste seizoen én 400 Days worden meegenomen naar het tweede seizoen dat later dit jaar uit moet komen. Hoe dit dan in zijn werk gaat is nog afwachten.

Het eerste seizoen van The Walking Dead had zo nu en dan grafische issues. Zo kwam er een duidelijke stotter in het beeld zodra er een belangrijke keuze werd gemaakt. Het lijkt er op dat Telltale Games hier aan heeft geprobeerd te werken, want het is veel minder aanwezig dan in voorgaande episodes. Hopelijk kan de engine nog genoeg aangepast worden voor het tweede seizoen. De uiteindelijke speelduur van 400 Days ligt aan de korte kant, maar is dan ook wel een tikkeltje goedkoper dan vorige afleveringen.

blinddoek

Conclusie

Mocht je nog geen genoeg hebben gekregen van The Walking Dead en is het wachten op seizoen twee ondragelijk, dan zal 400 Days zeker geen miskoop zijn. Verwacht alleen niet dezelfde ervaring die het eerste seizoen gaf, de DLC is aan de korte kant en zal niet dezelfde emotionele impact hebben.

The Walking Dead: 400 Days is nu beschikbaar voor PC, Xbox 360, iOS en Playstation 3 met een naderende release op de Playstation Vita. Om de extra episode te kunnen spelen moet je in het bezit zijn van minstens de eerste aflevering.

Recensie: Marc de Haas