Review: Mega Man Battle Network Collection

Mega Man Battle Network Collection Review

Mega Man kennen we natuurlijk vooral via de pittige platformers van vroeger. De “Blue Bomber” heeft door de jaren heen echter ook wat uitstapjes gemaakt naar andere genres. Waaronder de Mega Man Battle Network reeks op de Game Boy Advance en Nintendo DS. Die games zijn onlangs in een bundel uitgebracht.

De toekomst van vroeger nu

De Battle Network games zijn verhalende RPG’s gefocust op hoe we in de 00’s dachten dat het internet zou worden. Iedereen in deze wereld is voorzien van een PET met daarop hun eigen NetNavi; een virtuele buddy waarmee ze op het web kunnen surfen. De gameplay bestaat verder uit tactische gevechten met een card collection aspect en hoewel de titel de naam Mega Man draagt, is hij niet de hoofdrol in de Battle Network games. Die rol is weggelegd voor scholier Lan (see what they did there?) en zijn NetNavi is Mega Man. In de echte wereld los je problemen op en praat je met Lan zijn vrienden, terwijl je de digitale wereld ontdekt als Mega Man. Hoewel het geen traditionele Mega Man games zijn, zijn er genoeg raakvlakken. Zo wordt de grote boze hacker organisatie WWW gerund door Wily en zijn de NetNavi’s – zowel vriend als vijand – te vergelijken met de Robot Masters. Sommige komen zelfs uit de gebruikelijke games.

Gevechten op het web vinden plaats op een grid waarbij Mega Man iedere beurt voorzien kan worden van “BattleChips” die je naar hem uploadt. Iedere chip heeft zijn eigen vaardigheid om bijvoorbeeld aan te vallen, te healen of het grid aan te passen en doordat sommige chips met elkaar gecombineerd kunnen worden is het een tactisch geheel. Gaandeweg verzamel je steeds meer van die chips waardoor je volledige decks kan bouwen naar je eigen speelstijl.

Hoewel het eerste deel meer dan twintig jaar geleden uitkwam zijn de verhalen en de blik op het internet van “de nabije toekomst” nog niet eens zo heel gek. Zo kan iedereen vrijwel kan met elk apparaat verbinden en heeft ieder huishoudelijk apparaat wel een toegang tot het internet. Hoewel het destijds een toekomstvisie was, is een koelkast met internet iets waar we niet meer van opkijken.

Extraatjes en verbeteringen

Dergelijke collecties kunnen natuurlijk niet uitkomen zonder de nodige extraatjes en quality of life aanpassingen. Dat is hier dan ook absoluut het geval. Net als bij de vorige Capcom collecties zijn er verschillende art galleries en music players toegevoegd, maar een van de leukste bonusjes – die verder geen enkele functie heeft – is een te customizen Mega Man NetNavi die je op het main menu begroet en informatie geeft. Het is iets kleins, maar laat zien dat hier de extra moeite in is gestoken.

Zoals eerder aangegeven kwamen de oorspronkelijke games uit op de Game Boy Advance en Nintendo DS; handhelds met vrij kleine displays. De graphics zien er op een groot scherm goed uit, maar als je niet van de blokkerige kartelrandjes houdt kan je een high res filter activeren die ze weghaalt. Persoonlijk ben ik er geen fan van, maar smaken verschillen. Daarnaast is er een handige optie toegevoegd die de Buster van Mega Man extra veel schade laat geven waarmee je sneller door gevechten heen komt. Voor mij als iemand die de games vroeger al heeft gespeeld en nu door een chronisch tijdtekort (en te veel games op de backlog) puur het verhaal wil spelen een mooie uitkomst.

De meest complete bundel(s)

Waar in sommige bundels online componenten worden weggelaten, is dat bij deze Legacy Collection niet zo. De officiële originele servers zijn al jaren uitgestorven, maar voor deze bundels zijn gloednieuwe servers opgericht waardoor je online battles kan voeren of chips kan ruilen (hallo Pokémon). Ze zijn echter nog verder gegaan om deze bundels zo volledig mogelijk te maken; de vijftien speciale “chips” die destijds weggegeven werden tijdens events en Patch Cards zijn allemaal toegevoegd. Je kan dus stellen dat we hier te maken hebben met de meest complete bundel van de games die je maar kan bedenken…Daar zit echter wel een klein addertje onder het gras.

De Mega Man Battle Network Legacy Collection bestaat uit twee losse bundels, maar je kan hem ook in één pakketje kopen. Die kost je een flinke duit, maar je krijgt daar wel tien games voor terug. Dat is tenminste hoe Capcom de prijs probeert te rechtvaardigen. Het steekt echter iets anders in elkaar, want na deel drie nam Capcom de welbekende Pokémon route (nogmaals hallo Pokémon) met de games en brachten ze ieder deel in twee versies uit. In principe heb je dus maar zes games.

Wie had ooit gedacht dat de onderwerpen uit deze games zo actueel zouden worden. Ik gok de developer zelf ook niet, echter zorgt dat er wel voor dat in 2023 de Mega Man Battle Network games nog steeds erg leuk zijn om te spelen. De graphics zijn dan wel niet helemaal up to date, maar hebben genoeg charme en de gameplay maakt een hoop goed. Als je kunt kiezen uit meerdere platforms om hem op te spelen, zou ik adviseren om hem op een handheld zoals de Switch of Steam Deck te spelen om zo de pure handheld ervaring van vroeger te hebben.

De Mega Man Battle Network Collection is nu beschikbaar voor de PS4, Switch en PC. Voor deze review is de PC-versie gebruikt.