Mega Man Zero/ZX Legacy Collection Review

Mega Man ZeroZX Legacy Collection Review

De afgelopen jaren blaast Capcom weer wat nieuw leven in hun klassieke franchises. Niet alleen met succesvolle games zoals Resident Evil 2 vorig jaar en Mega Man 11 het jaar daarvoor, maar ook via collecties waarin ze oude games opnieuw uitbrengen. Nadat er al vier eerdere Mega Man bundels, is er nu ook eentje met de Zero en ZX-games die eerst op de GameBoy Advance en Nintendo DS uitkwamen.

De Mega Man games kennen een vrij gebruikelijke structuur. Je kiest een level en daar schiet je op vijanden, platform je met uiterste precisie en versla je aan het eind een eindbaas om zijn kracht over te nemen. De Zero en ZX-games pakken het echter net iets anders aan. Het heeft een wat grotere focus op de combat, maar ook verhaal (met gave cutscenes), RPG-elementen in de vorm van Cyber Elves en meer algehele vrijheid. Juist die grotere vorm van diepgang zorgt ervoor dat de Zero en ZX games altijd mijn voorkeur hebben gekregen boven de ‘gewone’ MegaMan titels. Dat de games dan ook nog eens stuk voor stuk kwalitatief erg goed zijn, helpt zeker mee! Bij de vorige bundels was dit niet altijd het geval, waar met name de tweede Mega Man X-bundel een aantal rotte appels had.

Ook op het grote scherm mooi

De GameBoy Advance en de Nintendo DS hadden nou niet bepaald grote schermen, maar de pixel art van de games ziet er erg goed uit op het grote scherm. Dit komt onder andere door de filters die je kan toepassen waardoor je bijvoorbeeld de pixels kan ‘afronden’, maar persoonlijk vind ik de oorspronkelijke graphics nog het beste werken.

Waar ik vooral benieuwd naar was, was hoe de Collection om zou gaan met het tweede Nintendo DS scherm dat gebruikt werd in ZX games. Het resultaat is vrij innovatief, want de hoek rechts onderin wordt hiervoor gebruikt, terwijl het overgrote deel van het scherm wordt gebruikt voor de hoofdgame.

Meer dan het origineel

Zo deed ik er in de eerste game alleen al meerdere keren over om de allereerste baas te kunnen verslaan. De makers weten hoe pittig de games zijn en hebben daarom een Save-Assist modus toegevoegd waarmee je tussendoor de game kan opslaan, in plaats van alleen aan het eind van de missies. Het maakt ze een stuk toegankelijker, maar niet minder moeilijk. Daarnaast is er een gloednieuwe Z Chaser modus waarin je zo snel mogelijk door de levels heen moet gaan, inclusief leaderboards waarin je kan zien hoe goed je het hebt gedaan vergeleken met je vrienden en de rest van de wereld. Persoonlijk zal ik deze niet verder aanraken dan dat ik nu heb gedaan, maar met name voor de speedrunning community een erg gave toevoeging.

Extra’s

Naast een flinke lading aan erg goede games, heeft de Collection ook een groot aantal extraatjes. Zo staan – naast verschillende stukken artwork per game – ook alle soundtracks ertussen. Kenners van de games weten dat de Mega Man soundtracks erg lekker kunnen zijn en dat is bij die van de Zero en ZX games niet anders.

Waar een aantal van de vorige Mega Man bundels niet even consistent waren qua toppers (ik kijk naar jou Mega Man X Legacy 2), is dit met de Zero/LX Collection niet het geval en is iedere game het spelen waard.

Mega Man Zero/ZX Legacy Collection is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, Xbox One, PlayStation 4 en PC. Voor deze review is de PlayStation 4-versie gebruikt.