Review: Trek to Yomi

Trek to Yomi

Een samoeraigame die regelrecht uit het repertoire van de iconische filmregisseur Akira Kurosawa lijkt te zijn getrokken. Klinkt dat bekend? Zeker, want in 2020 vestigde Ghost of Tsushima zich als een van de betere PlayStation exclusives die overduidelijk geïnspireerd was door zijn werk. Trek to Yomi is dan wel een stuk kleiner qua opzet, maar draagt de inspiratiebron zelfs dichter op het hart.

In Trek to Yomi ben je Hiroki, een samoeraileerling waarvan je meester wordt vermoord door bandieten en vervolgens de beschermer van het dorp wordt. Als jaren later dezelfde groep bandieten terugkomt en jouw dorp aanvalt is het – zoals het hoort in een dergelijk verhaal – tijd voor wraak.

Maar is dat wel hetgeen wat jij wil met jouw samoerai? Door het avontuur heen word je een aantal keer voor de keuze gesteld wat jouw doel is van de reis. Kies je voor het pad van de liefde in de vorm van Aiko, het meisje waar je van kinds af aan al samen mee bent, het pad van de loyaliteit en plicht, of pure wraak. Dit klinkt een stuk grootser dan het daadwerkelijk in de game is want de eerste twee keren dat je een keuze mag maken, hebben deze geen invloed op het verhaal. Pas de derde en laatste keer kies je een van de drie verschillende eindes en ik had dan ook het gevoel dat “de reis” van Hiroki door zowel het leven als Yomi (de onderwereld) achteraf niet de diepgang die het had kunnen bieden.

Prachtige beelden

Waar je bij Ghost of Tsushima een filtertje kon aanzetten om het in “Kurosawa Mode” te zetten, is Trek to Yomi volledig in zwart wit met flink aanwezige filmkorrel. Het voelt op geen enkel moment als een gimmick en dat is erg knap gezien het feit dat veel ontwikkelaars het eerder hebben geprobeerd, maar dan zonder succes. De beelden die je tijdens het vijf uur durende avontuur te zien krijgt zijn indrukwekkend, waar – net als in Kurosawa zijn werk – de natuurelementen goed naar voren gebracht en door de vaste camerapunten alles screenshotwaardig is.

Trek to Yomi

De omgevingen zijn divers en op meerdere momenten krijg je set pieces voorgeschoteld die filmisch aanvoelen. Met name het moment dat jouw eigen dorp wordt aangevallen heeft indruk op mij achtergelaten. Vlammende pijlen vliegen door de donkere lucht, terwijl de donder en bliksem gecombineerd met de schreeuwende inwoners het een imposant geheel maken.

Ik zou dan ook met alle liefde willen zeggen dat de graphics alleen het al waard maken om Trek to Yomi te spelen (de game is op het moment van schrijven onderdeel van Xbox Game Pass en gratis te spelen met het abonnement). Het is dan ook immens zonde dat de animaties van personages tijdens gevechten en de gameplay een stuk teleurstellender zijn, waardoor dit toch moeilijk is om te doen.

Teleurstellende gevechten

Animaties van gevechten voelen houterig en niet altijd responsief aan en hoewel je steeds nieuwe combo’s en wapens vrijspeelt, wist ik negen van de tien gevechten op te lossen met dezelfde aanvalscombo. Er is een kleine variatie in vijanden, maar op de eindbazen na maakte wat ik deed niet veel uit. De eindbazen zelf zijn ook variaties op de bandieten en yokai-geesten die je tegenkomt, maar dan met een health bar en sterkere aanvallen.  Als het gevechtssysteem beter uitgewerkt was had ik Trek to Yomi een stuk hoger in het vaandel gehad, want het blokkeer- en parrysysteem dat aanwezig is interessant en werkt – mits de knoppen goed reageren – goed.

De gevechten worden afgewisseld met korte stukjes waar je vrij kan rondlopen tot je een nieuw groepje tegenstanders tegenkomt en krijg je de kans om verstopte collectibles en upgrades in de vorm van nieuwe moves en health/stamina boosts te zoeken. Met name de upgrades zijn handig voor tijdens de gevechten, maar de collectibles keek ik al snel niet meer naar om. Ze gelden namelijk alleen voor die ene playthrough en er is geen chapter select of new game+ aanwezig. Met de gedachte dat ik er waarschijnlijk in de eerste chapter een paar had gemist, had ik iets van “laat maar zitten”.

Hoe stijlvol Trek to Yomi er wel niet uitziet op plaatjes en trailers, is de daadwerkelijke game jammer genoeg teleurstellend. Ontwikkelaar Flying Wild Hog had een visie voor iets wat geweldig had kunnen zijn, maar laat te veel steken vallen op het gebied van gameplay.

Trek to Yomi is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S|X en PC. Voor deze review is de PlayStation 5-versie gebruikt.

Trek to Yomi