Waarom bedrijven muziek gebruiken in hun filiaal

winkel

Als je in de winkel staat en muziek hoort, neurie je vaak zonder erbij na te denken al mee. Veel winkels en andere bedrijven kiezen er dan ook voor om achtergrondmuziek te laten horen. Het ene bedrijf kiest voor rustgevende muziek, terwijl het andere bedrijf de popliedjes die nu populair zijn, afspeelt. In ieder geval zijn er heel wat bedrijven die muziek gebruiken in hun filiaal en dat is zeker niet zonder reden.

Bedrijven en gebruik van muziek

Er is namelijk over nagedacht. Muziek heeft een positief effect op klanten. Ze vinden het prettiger om in een filiaal waar muziek te horen is, te verblijven. Er zijn heel wat dienstverleners die kiezen voor een serieuzere toon. Zoals bijvoorbeeld banken. Maar uit onderzoek blijkt dat zelfs voor serieuze dienstverleners muziek afspelen een goed idee is. Klanten blijven dan langer en voelen zich een stuk prettiger bij hun bezoek.

Muziek werkt sfeerverhogend in uitgaansgelegenheden zoals casino’s

Met name het laatste uitgangspunt van meer besteden en langer blijven in een filiaal is één van de belangrijkste redenen waarom veel casino’s in Nederland gebruikmaken van muziek. Het gaat hier vaak om muziek waardoor je je op je gemak voelt en zelfvertrouwen krijgt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat stilte geld kost. Het casino is bij uitstek een locatie waar veel geld uitgegeven wordt.

Het gebruik van muziek werkt in zulke situaties dan ook sfeerverhogend. Het is één van de belangrijkste redenen dat je muziek in een gokgelegenheid hoort. Maar ook in het online casino buitenland wordt bijvoorbeeld bij de liveshows en online gokkasten gebruikgemaakt van muziek. Op die manier zet de speler meer in en zet het casino meer om.

Muziek blijkt verder een hele goede afleiding te zijn om de gedachten van bezoekers te veranderen. Door ze uit het dagelijks leven te halen, voelen spelers zich meer thuis en gaat de tijd in het casino een stuk sneller. Om die reden blijven bezoekers van de uitgaansgelegenheid langer hangen. Dat leidt er ook toe dat er meer gegeten, gedronken en ingezet wordt. De omgeving is meer ontspannen en daardoor kunnen bezoekers zich even loszingen van de dagelijkse zorgen. Het is dan ook één van de vele redenen waarom muziek zowel online als offline gebruikt worden. Ook op de online gokkast hoor je daarom opzwepende muziek.

Klanten voelen zich welkom

Klanten vinden het belangrijk dat ze zich welkom voelen. Door gebruik te maken van achtergrondmuziek, hebben klanten het gevoel dat ze zich in een vertrouwde omgeving bevinden. Muziek is altijd al een belangrijk onderdeel van het leven van mensen geweest. Bedrijven die geen achtergrondmuziek hebben en waar het vaak stil is, worden al snel als ongezellig of saai bestempeld. Het gebruik van muziek draagt dus bij aan een betere klantbeleving. Het gaat hier om het totaalplaatje: het gebruik van een nette winkelinrichting, prettige verlichting in combinatie met herkenbare muziek. Het is daarbij uiteraard wel de bedoeling om de muziek af te stemmen op je doelgroep. Het gaat dus echt om het laten horen van de juiste muziek in een bepaalde setting.

Nieuwe klanten komen vaker terug

Als klanten positieve associaties met een winkel of ander bedrijf hebben, zijn ze geneigd om sneller terug te komen. Nieuwe klanten blijken vaker terug te komen bij winkels die gebruikmaken van achtergrondmuziek. Ook dit heeft weer te maken met de sfeer en beleving van de klant. Het gebruik van stiltes leidt bij veel consumenten tot een gevoel dat het er niet gezellig en erg serieus is. Niet voor niets zien consumenten vaak op om naar serieuze gelegenheden zoals bankkantoren te gaan. Het is er erg formeel en ongezellig. Daarom komen consumenten niet vaak terug. Zeker in winkels is het gebruik van muziek onmisbaar. Wie als winkelier geen gebruik maakt van muziek, krijgt vaak te horen dat de winkel ‘leeg’ en ‘saai’ is. Er gebeurt immers weinig op de vloer.

Meer motivatie onder personeel en medewerkers

Muziek heeft niet alleen een positief effect op de bezoekers van winkels en andere bedrijven. Dat geldt ook voor het personeel en andere medewerkers die er aan de slag zijn. Veel werknemers vinden dat muziek bijdraagt aan een prettige sfeer op de werkvloer. Het is volgens personeel en medewerkers ook zo dat niet alleen klanten in een beter humeur zijn als er muziek te horen is. Het kan echt verlichting in de gemoedstoestand brengen. Dat geldt ook voor het winkelpersoneel zelf. Veel medewerkers zien dit namelijk als een echte motivatie. De relatie met klanten wordt er daardoor een stuk beter op en bovendien is het personeel geneigd om een extra stap te zetten voor de klant.