Via een feestelijke livestream vanuit Studio Faber in Hilversum werden dit weekend de winnaars van de National Geographic Fotowedstrijd bekend gemaakt. De hoofdprijs ging naar Stijn Thoolen uit Oisterwijk voor zijn inzending Antarctic Science Laser.
Eensgezind riep de vakjury de beeld van ESA-onderzoeker Stijn Tholen uit tot winnende foto. Hij legde een onderzoeksstation op Antarctica op magische wijze vast. “Stijn Thoolen heeft bij het maken van deze foto, ondanks de extreme weersomstandigheden in het zuidpoolgebied, niets aan het toeval overgelaten. De uitstekende compositie projecteert wetenschappers die aan het werk zijn tegen een heldere sterrenhemel, die met verbluffend detail is vastgelegd,” aldus Robbert Vermue, juryvoorzitter en hoofdredacteur van National Geographic Magazine.
Naast Robbert Vermue bestond de vakjury dit jaar uit Renske Lamers (hoofdredacteur National Geographic Junior) , Tim Beudel (zendermanager National Geographic) en de fotografen Sacha de Boer, Lieve Blancquaert en Jasper Doest. Net als vorig jaar was de presentatie van de finale in handen van Klaas van Kruistum.
Verschillende prijzen
De vakjury én het publiek konden winnaars kiezen in de volgende categorieën: Mens, Dier en Landschap. Dat was een pittige klus, want er waren ruim 13.000 inzendingen. Ook waren er prijzen in drie Junior-categorieën: Dier, Landschap en Raar Maar Waar. Per categorie werd er een jury- en een publiekswinnaar gekozen.
Tijdens de finale werden verschillende prijzen uitgedeeld, zoals een jaarabonnement op National Geographic Magazine en National Geographic Junior, gadgets van OPPO en een giftcard van Kamera Express. Onder de stemmers werd namens Zwitserland Toerisme ook nog een meerdaagse reis naar Zwitserland weggegeven.
Grootse fotowedstrijd
De prestigieuze National Geographic Fotowedstrijd, werd voor het eerst georganiseerd in 2007. Het is een samenwerking tussen National Geographic Channel, National Geographic Magazine en National Geographic Junior. De competitie is door de jaren heen uitgegroeid tot een begrip onder fotografieliefhebbers in Nederland en België.
Blik op de wereld vergroten
Fotografie zit verankerd in het DNA van National Geographic. Continu reizen fotografen onze aardbol over om mooie, fascinerende en inspirerende beelden vast de leggen. Foto’s verbreden namelijk onze blik op de wereld. National Geographic heeft wereldwijd een enorm bereik, met miljoenen National Geographic Channel-kijkers, lezers van het National Geographic Magazine en volgers op social media. Fotografie past in de missie van het bedrijf om ‘entertainment met een doel’ aan te bieden. Meer dan een kwart van de opbrengst van National Geographic komt ten goede aan de National Geographic Society, die daarmee explorers ondersteunt om onze kennis van de wereld te vergroten en te verspreiden.