Als er in een museum of galerie een expositie is van een kunstenaar, dan is er meestal speciaal vervoer geregeld om de kunst veilig en netjes te vervoeren. Niet bij Walead Beshty, want hij stuurt zijn kunstwerken gewoon per post.
Dat zou misschien niet een probleem zijn, ware het niet dat de kunstwerken van Beshty zeer breekbaar zijn. Het proces van het vervoeren via FedEx is juist onderdeel van de kunst. Als hij de glazen kunstwerken op de post doet zijn ze nog ongeschonden. Door ze te versturen zonder aan te geven dat de inhoud breekbaar is, laat hij de kunst expres beschadigen.
Beschadigingen zijn essentieel
Het is het kapotte glazen object dat uiteindelijk het kunstwerk kan worden genoemd. Als Walead Beshty het inpakt is het dus nog niet af. De beschadigingen onderweg zijn essentieel. Ook tijdens het uitpakken door een curator of galeriehouder kan nog het één en ander gebeuren. Hierna zullen het glas en de verpakking samen het kunstwerk vormen.
Het feit dat het kunstwerk onderweg is en op die manier pas echt vorm krijgt is wat Walead Beshty intrigeert. Evenals het feit dat een groot bedrijf als FedEx onderdeel is van het proces.
Foto’s: Walead Beshty