Design Museum toont de Oostenrijkse avant-garde

Retti kaarsenwinkel in Wenen, Hans Hollein, 1964-1965. Foto door Franz Hubmann. Copyright: privéarchief Hollein
Retti kaarsenwinkel in Wenen, Hans Hollein, 1964-1965.
Foto door Franz Hubmann. Copyright: privéarchief Hollein

Dit jaar staat in het Design Museum in Den Bosch de Oostenrijkse avant-garde uit de jaren 60 en 70 centraal. In de tentoonstelling Radical Austria – Everything is Architecture maak je kennis met radicale ontwerpers die zich niets aantrokken van hokjes, grenzen en traditie.

Je ziet werken, performances, installaties, interventies, kleding, meubilair, omgevingen en architectuur van onder andere Coop Himmelblau, Haus-Rucker-Co, Zünd-Up en individuele ontwerpers en kunstenaars als Walter Pichler (1936-2012), Hans Hollein (1934-2014), Raimund Abraham (1933-2010) en Valie Export (1940). Wat deze Oostenrijkse avant-garde uniek maakt, is hun fascinatie voor het lichaam en het feit dat hun ontwerpen vaak verder reikten dan de tekentafel. Bijna alles is ook echt uitgevoerd en is te zien in de tentoonstelling.

Alles is architectuur, de beroemde uitspraak van ontwerper Hans Hollein staat centraal in de expositie. De woorden keren niet alleen terug in de titel van de tentoonstelling, maar je ziet het ook echt terug in het museum. Gedachtes van de kunstenaars en ontwerpers zijn te zien in een tastbare vorm. Van opblaasbare onderkomens tot performances en van mode tot meubilair.

Collectief

Het getoonde werk is ook een afspiegeling van een bijzondere tijd in Oostenrijk. Het duurde na de Tweede Wereldoorlog even voordat Oostenrijkers van zich durfden te laten horen, maar toen ze dat eenmaal gingen doen, waren er vrijwel geen grenzen. Ze speculeerden en experimenteerden al vroeg met cybernetica, ruimtevaart, drugs, popcultuur, media, gender, feminisme en milieuproblematiek. Geïnspireerd door de opkomende popcultuur organiseerden ze zich collectief improviserend naar het voorbeeld van psychedelische rockgroepen.

Deze tentoonstelling over de Oostenrijke avant-garde sluit mooi aan bij eerdere exposities in het Design Museum waarbij de avant-garde van Italië (De laatste avant-garde in 2017) en Nederland (Modern Nederland 1963-1989. De vormgeving van een gidsland in 2019). Ook zijn er raakvlakken te vinden met de expositie BodyDrift – Anatomies of the Future die in de zomer van 2020 te zien was. Ook bij Radical Austria speelt het menselijk lichaam een belangrijke rol.

Radical Austria – Everything is Architecture
Van 10 april tot en met 3 oktober 2021
Design Museum Den Bosch

Air -Ocean -City, Raimund Abraham, 1966. Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt am Main; © erven Abraham.
Air -Ocean -City, Raimund Abraham, 1966. Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt am Main; © erven Abraham.
Architecten Walter Pichler, Gustav Peichl en Peter Noever voor het Rehabilitationszentrum Meidling (ontwerp Peichl), omringd door Pichlers Galaxy 1- stoelen, 1968. Archief Peter Noever, foto door Christian Krein.
Architecten Walter Pichler, Gustav Peichl en Peter Noever voor het Rehabilitationszentrum Meidling (ontwerp Peichl), omringd door Pichlers Galaxy 1-
stoelen, 1968. Archief Peter Noever, foto door Christian Krein.
Mind Expander II, Haus Rucker-Co, 1969. Foto © mumok - Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, geleend van de Artothek des Bundes
Mind Expander II, Haus Rucker-Co, 1969.
Foto © mumok – Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, geleend van de Artothek des Bundes
Kunstenaar Arnulf Rainer poseert in de Galaxy 1-stoel (ontwerp Walter Pichler), 1968. Archief Peter Noever, foto door Christian Krein.
Kunstenaar Arnulf Rainer poseert in de Galaxy 1-stoel (ontwerp Walter Pichler), 1968. Archief Peter Noever, foto door Christian Krein.
Omslag van het magazine 'Bau', 4/1968. Model met 'Austrian Glasses'. Ontworpen voor Austriennale - Oostenrijk op de 14e Triennale di Milano, 1968. Copyright: Privé archief Hollein
Omslag van het magazine ‘Bau’, 4/1968. Model met ‘Austrian Glasses’. Ontworpen voor Austriennale – Oostenrijk op de 14e Triennale di Milano, 1968. Copyright: Privé archief Hollein
Werner Schulz, foto van Valie Exports performance Tapp und Tastkino, 1968. C/o Pictoright Amsterdam 2021.
Werner Schulz, foto van Valie Exports performance Tapp und Tastkino, 1968. C/o Pictoright Amsterdam 2021.