Far Cry 5 Review

gekke types in de nieuwe Far Cry

Na een uitstapje naar de prehistorie in Primal heeft de Far Cry-franchise weer een nieuw genummerd deel te pakken. Dit keer echter geen exotische locatie zoals een tropisch eiland of de Himalaya, maar het fictieve Noord-Amerikaanse Hope County, Montana.

Hope County

De formule is voor het grootste gedeelte hetzelfde: een bad guy terroriseert een gebied en het is aan jou om een verzetsgroep op te zetten en de tiran te stoppen. De dictator uit de vorige games is deze keer vervangen door de leider van een religieuze cult, een cult dat zich voorbereidt op het naderende einde der tijden en dat op een vrij gewelddadige manier doet. Father Seed en zijn familie weten zich al vrij snel neer te zetten als memorabele villains, maar de hoofdpersoon is dit verre van. De niet-pratende naamloze “Deputy” wordt van hot naar her gestuurd, nadat een openingsmissie volledig misgaat en hij zijn gevangengenomen collega’s moet redden. Voor mij persoonlijk voelde de omgeving eigenlijk meer als de hoofdpersoon. Hope County is namelijk een geweldige, maar vooral prachtige, plek om te verkennen. Afhankelijk van het district word je omringd door bijvoorbeeld beboste bergen of weilanden met koeien. Alles is even leuk om te verkennen.

Er zijn verschillende voertuigen waarmee je jezelf kunt voortbewegen, maar juist als je door de bossen en bergen gaat hiken zie je met wat voor game je te maken hebt. Persoonlijk was ik vooral benieuwd naar de wilde dieren die ik tegen zou kunnen komen. Waar je in de vorige games door de exotische locaties te maken had met tijgers en olifanten, kon ik me bij Montana niets anders bedenken dan koeien en honden. Hier werd ik al snel bij geholpen toen ik tijdens het vissen plotseling belaagd werd door een grote zwarte beer. Ja, je leest het goed: tijdens het vissen.

Randactiviteiten en sidekicks

Naast het bevrijden van Hope County door ouderwets knallen (en wat ook nu weer erg fijn werkt), zijn er verschillende randactiviteiten en sidequests die je kunt doen. Ik kon tijdens het reviewen van de game soms een uur niet bezig zijn met verhaalmissies, omdat ik even stond te vissen, op zoek was naar een verborgen voorraad waar een burger (die ik daarvoor had gered) mij op had gewezen, of van een berg afsprong om vervolgens mijn wingsuit te openen.

lekker knallen in Far Cry 5

Dat bevrijden van Hope County doe je overigens niet alleen. Naast de leden van de resistance kun je ook een ‘partner’ meenemen die je helpt met je missies. Afhankelijk van je speelstijl is er altijd wel een maatje die je verder kan helpen. Doordat ik vaak ongezien te werk wil gaan met pijl en boog had ik het merendeel van de tijd iemand bij me die ik kon stationeren om, net als ik, geruisloos vijanden uit te schakelen. Als het dan toch fout ging, riep ik mijn trouwe beer met de naam ‘Cheeseburger’ ten tonele. Het gaat dan ook niet alleen om menselijke partners, maar ook een aantal dieren waaronder de hiervoor genoemde beer. Waar ik had verwacht dat deze me alleen maar in de weg zouden lopen, waren deze oprecht handig. Al had de AI wel wat slimmer gemaakt kunnen worden. Ditzelfde is trouwens ook bij de vijanden op te merken, want de cultists in Far Cry 5 zijn niet bepaald intelligent te noemen.

Co-op en Arcade

Hoe positief ik nu klink, heeft Far Cry 5 toch een aantal kanttekeningen. Net als Far Cry 4 heb je de mogelijkheid om de volledige game van Far Cry 5 samen met iemand anders te spelen via online co-op. Klinkt heel gaaf en dit is het ook, ware het niet dat alleen de host van de sessie de verhaalprogressie krijgt en er dus het meeste aan heeft. Daarnaast zijn ook nog niet alle bugs uit de game gepoetst. Het internet staat langzamerhand vol met knettergekke video’s, allemaal met situaties waarin de game niet helemaal doet wat hij hoort te doen. In mijn geval ben ik een aantal zwevende bomen tegengekomen die niet vast stonden aan de grond.

Tot slot nog een kleine vermelding over iets wat dan wel weer een toffe toevoeging is: Arcade. Al vanaf de eerste Far Cry op PC zijn er tools aanwezig geweest voor de community om zelf aan de slag te gaan om nieuwe dingen te maken in de game. Met Far Cry 5 gaan ze echter nog een stap verder,waardoor je nu – naast spullen uit Far Cry 5 – ook materialen uit andere Ubisoft games zoals Assassin’s Creed en Watch Dogs kunt gebruiken om levels te maken. Het is nog even afwachten hoe los de community hiermee zal gaan, maar de eerste creaties zijn al hilarisch vergezocht.

De gebruikte formule mag dan wel weer hetzelfde zijn, toch voelt Far Cry 5 tijdens het spelen niet aan alsof je voor de zoveelste keer dezelfde dingen doet. Dit komt vooral door de setting die verfrissend is en gaaf om te verkennen. Er is genoeg te doen in Hope County om je ook buiten het verhaal om te vermaken. Dat haalt niet weg dat er ook nu weer aardig wat bugs te vinden zijn en dat de AI van zowel vriend als vijand wat te wensen overlaat.

Far Cry 5 is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Voor deze review is de PlayStation 4-versie gebruikt.