Groove on the Roof 2017 toonde de Bijlmer op zijn best

Groove on the Roof 2017
AnneMarie Tiebosch en de Mobiele Omroep Bijlmer in de Mobile Vulgus, een installatie die gemaakt is door de kunstenaars Petra Ponte en Bert Jacobs. Foto; Godfrey Lado

Onlangs vond de vierde editie van Groove on the Roof plaats op de dakterrassen van Florijn-Noord. Het was een muzikaal spektakel dat verbintenissen legde tussen Freetown, New York, Suriname, Zuid-Soedan, de Antillen en de Bijlmer.

Gepaard met kunstzinnige Hollandse uitspattingen, een live radio-uitzending van de Mobiele Omroep Bijlmer en gospel was het evenement een mini Kwaku Festival dat de diversiteit van het stadsdeel vierde. Groove on the Roof was echter niet zomaar een feest, het was een hulde aan de overleden Sierra Leoonse reggae legende Amara Kabba, georganiseerd door zijn vrouw AnneMarie Tiebosch.

Amara Kabba

In juni 2003 reisde Amara Kabba samen met zijn vrouw en dochter naar Sierra Leone, zijn vaderland dat hij was ontvlucht vanwege de burgeroorlog. Deze oorlog teisterde het land van 1992 tot 2001. Amara Kabba was bezig met het uitbrengen van het album ‘Confront it’ en het echtpaar zette zich in om de muziekindustrie van het land te verbeteren, maar hun missie werd ruw onderbroken. Kabba verdronk op Lumley beach in de hoofdstad Freetown. AnneMarie was toen nog zwanger van hun tweede dochter. De tragedie weerhield de weduwe er niet van om hun gezamenlijke droom te verwezenlijken. In 2005 richtte ze namelijk de Shain Foundation op, een liefdadigheidsinstelling die kansen biedt aan muzikanten in Sierra Leone. In 2014 werd haar gevraagd of ze onderdeel wilde zijn van de Open Art Route van Amsterdam Zuidoost. Dit resulteerde in Groove on the Roof, een hommage aan haar overleden man en tegelijkertijd een gelegenheid om de Shain Foundation naamsbekendheid te geven en het podium te bieden aan talent uit de Bijlmer.

Mobile Vulgus

De vierde editie van de herdenking vond plaats op de dakterrassen van Florijn, waar stichting FLAT sinds 2003 gestationeerd is. Voor dit evenement hebben de bewoners van deze stichting, die woon- en werkruimte biedt aan creatievelingen,  samengewerkt met de Shain Foundation. Zo hebben de kunstenaars Bert Jacobs en Petra Ponte de Mobile Vulgus gemaakt. Dit is een installatie waarin de Mobiele Omroep Bijlmer live het evenement uitzond op RaZo, de lokale radiozender van Amsterdam Zuidoost. De presentatoren namen interviews af met sleutelfiguren van het evenement, zoals de artiesten, de gebiedsmakelaar, de Antilliaanse cateraar en de organisatoren. Het resultaat was een geslaagd gesamtkunstwerk in hartje Bijlmer.

Zuid-Soedanese spoken word poetry, Surinaamse Kaskawina en Sierra Leoonse Bubu

De programmering van het evenement was zowel divers als origineel. Zo gaf de Zuid-Soedanese Godfrey Lado een ontroerend spoken-word-optreden, zong de ZO! Gospel Choir Juniors prachtige moderne interpretaties van oude hits en speelde de Kaskawina band Ernst & Friends Surinaamse ritmes die iedereen aan het dansen kreeg.

Misschien wel het meest bijzondere van het evenement was het optreden van bubu legende Janka Nabay, een Sierra Leoonse artiest die 15 jaar geleden naar New York vluchtte vanwege de burgeroorlog. In Sierra Leone had hij een carrière als bubu muzikant, hoog tempo stammuziek die hij revolutioneerde tot een populair hedendaags genre. In New York voegde hij nog wat “New York Crazy” aan de mix toe en produceerde een album dat door het label van David Byrne’s Luaka Bop is uitgebracht. Hij is nu bezig met een tour langs Europese festivals en hij geeft onder andere een optreden op Lowlands.

Verbintenissen tussen disciplines, plaatsen en culturen

Voordat de twee muzikanten Sierra Leone ontvluchtten, namen ze een nummer op dat nu is uitgebracht op het tweede album van Janka Nabay. Hierdoor kwamen AnneMarie en Janka in contact met elkaar en spraken af dat Janka het nummer zou presenteren op het tribute concert, ditmaal met de Shain band. Dit is de band waar Amara Kabba destijds mee optrad. Zo ontstond er een bijzonder narratief dat het verre muzikale verleden van twee vluchtelingen verbond met een tragische sterfdag.

Het evenement was echter niet alleen een verbintenis tussen het heden en het verleden, het vertelde ook een geografisch verhaal dat relevant is voor de verhitte discussie die op dit moment woedt over het slavernijverleden van het Westen en het gedeelde cultureel erfgoed van Surinamers en West-Afrikanen.

In de 17de eeuw zijn er slaven vanuit West-Afrika naar verschillende delen van de wereld verhandeld, waaronder Suriname. In de jaren ’60 en ’70 was er een grote migratiestroom van Surinamers naar Nederland. Een andere (gedwongen) migratiestroom was die van Sierra Leoners die de burgeroorlog ontvluchtten. Er ontstond een uitgebreide diaspora in zowel Europa als de Verenigde staten. Zowel Janka als Amara waren muzikanten die hun carrière elders moesten heropbouwen.

Groove on the Roof was het knooppunt van deze verschillende verhalen. Nieuwe verbintenissen werden gecreëerd en de open atmosfeer van het evenement zorgde voor een respectvolle interactie tussen de verschillende culturen. Een bewonderenswaardige uitkomst ten tijde van sociale polarisering.

De volgende editie vindt volgend jaar plaats, hopelijk op dezelfde plaats en met een even verrassende programmering die de vrolijke polyfonie van culturen in de Bijlmer viert.

Esther Aminata Kamara