Dit is waarom high fashion ertoe doet voor de gemiddelde modeconsument

mode

Haute couture staat voor de crème de la crème op gebied van fashion exclusiviteit, het zijn dé exclusieve collecties van modehuizen die gepresenteerd worden op de Parijse en Milanese catwalks. Tegenover haute couture staat prêt-à-porter (‘klaar om te dragen’, ofwel: confectiekleding). Maar waarom is haute couture (high fashion) zo belangrijk voor huidige modebeelden?

Haute couture als voorloper

Wat wordt er precies onder haute couture verstaan en hoe vertaalt zich dat naar de mode op straat?

  • Haute couture kleding wordt meestal ontworpen door de kledingontwerper zelf, zo werkte Karl Lagerfeld voor het modehuis Chanel bijvoorbeeld (oprichtster Coco Chanel).
  • De kledingstukken worden met de hand gemaakt, bestaan uit allerhande materialen (tot zeer exclusieve materialen); zo kan er in één kledingstuk 500 uur werk zitten, of meer. Daarom worden er meestal maar enkele exemplaren gemaakt.
  • De aanschafprijs is van haute couture is skyhigh, dit is het prijssegment waar je tot zo’n 100.000 euro kunt betalen voor een kledingstuk.
  • Haute couture is niet perse draagbaar en zijn kunstwerken op zich, soms tot schrik het grote publiek

In navolging van haute couture

Haute couture vormt de bron voor mode, zoals wij deze in het straatbeeld om ons heen zien. Hoe verloopt dat proces precies?

  1. Haute couture lanceert een mode(kunst)beeld, wat zelfs shockerend kan (of moet) zijn. Haute couture ís kunst.
  2. Op basis hiervan komt er uiteindelijk een prêt-à-porter lijn tot stand (confectielijn), wat een milde weerspiegeling betreft van de haute couture collectie.
  3. De Avantgarde (vernieuwers op modegebied) creëren nieuwe trends op basis van haute couture en prêt-à-porter; datgene wat zij niet alleen hebben gezien, maar wat hen ook geraakt heeft en hen direct op een bepaald spoor zet als vertaalslag naar nieuwe mode ideeën, inspiratie, looks en vibes. Avantgardisten zijn vaak beroemdheden; denk aan Kate Moss, Haily Bieber en Taylor Swift.
  4. Trendsetters pikken deze nieuwe vibe, modelook op. Zij lanceren de trend die zij hebben waargenomen van enkele exclusievelingen, die de werkelijke mode-voorhoede vormen.
  5. Na de trendsetters komen uiteraard de trendvolgers. Zodra trendsetters een trend hebben neergezet en de acceptatie is doorgedrongen tot het hele grote publiek, inclusief kledingwinkels, gaan trendvolgers (soms zelfs mopperend) overstag en omarmen de huidige modetrend.

Kledingwinkels, van topsegment tot discounters

De meeste van ons behoren niet tot de avantgarde, maar tot de categorie trendsetters, of meestal trendvolgers. Je zult zien dat trendsetters eerder geneigd zijn hun kleding in exclusieve kledingwinkels te kopen, zoals luxe kleding bij LUTZ. Waarom is dat zo? Exclusieve kledingwinkels verkopen exclusievere kleding, kleding van niet alleen een (veel) betere kwaliteit en snit, maar kleding dichterbij ‘het vuur’, dichterbij de trendsetters. Zo zul je in exclusieve kledingwinkels merken tegenkomen als Luisa Cerano, mode die niet direct altijd begrepen wordt door trendvolgers, maar die juist een inspiratiebron vormen voor trendsetters.

Tussen exclusieve kledingwinkels tot aan discount-kledingzaken zit nog een grote waaier aan keuze, namelijk het middensegment. In het middensegment tref je mooie kleding, maar net even wat minder stylish en verrassend dan die van fashion bij luxere kledingzaken.