Tot 5 januari 2020 kun je bij Kunstlinie Almere Flevoland (KAF) het indrukwekkende werk van Liu Bolin bewonderen. Deze Chinese kunstenaar staat bekend om de portretten waar hij haast onzichtbaar op staat en de subtiele politieke boodschap die hij eraan meegeeft.
De foto’s hebben dus een dubbele laag. Allereerst zul je op zoek gaan naar de plek waar de kunstenaar te vinden is op de foto. Door zijn kleding en gezicht te beschilderen met precies dezelfde patronen als de achtergrond gaat hij daar bijna naadloos in op. De onderwerpen en locaties zijn echter niet zomaar lukraak gekozen.
Activist
Elk werk heeft een boodschap die vaak erg kritisch is op het hedendaagse China. Hiermee is Liu Bolin dus niet alleen een virtuoos kunstenaar, maar ook een gewaagde activist. Door steeds op het randje te balanceren neemt hij grote risico’s, zeker als je bedenkt dat hij nog steeds in China woont en werkt.
Neem bijvoorbeeld het werk Supermarket III (hieronder te zien). Op het eerste gezicht zie je een portret van een man die zich heel knap heeft verstopt voor een schap met flessen en blikjes frisdrank. Deze foto is gemaakt op het moment dat er in China en Taiwan een grote rel was waarbij bleek dat lokale frisdranken weekmakers bleken te bevatten. Ondanks de gevaren voor de gezondheid bleef de frisdrank gewoon te koop en waren er nog steeds mensen die het kochten.
Charlie Hebdo
Soms is de politieke boodschap duidelijker aanwezig. Zo is er een video te zien waarin Bolin op bezoek is bij de redactie van Charlie Hebdo en is er een foto waar hij poseert voor zijn atelier dat op last van de lokale autoriteit is gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw.
Wat de expositie extra mooi maakt, is de locatie waar deze te zien is. KAF ligt prachtig aan het water en vanuit vrijwel elke zaal heb je uitzicht op het Weerwater. Naast de foto’s van Liu Bolin kun je ook de nieuwbouwplannen voor het plein voor het KAF bekijken en voorstellen bewonderen van lokale kunstenaars voor nieuwe kunst in de openbare ruimte. Met al deze werken zet het KAF een grote stap naar een nieuwe rol als museale omgeving. Voorheen was het gebouw vooral theater waar af en toe amateurkunst was te zien. Met deze tentoonstelling(en) heeft Nederland er een mooi museum bij.