Elektrische auto’s zijn heel populair, dus om je te onderscheiden op de steeds grotere wordende markt, moet je met iets bijzonders komen. Dat is precies wat Mazda heeft gedaan met de MX-30.
De Mazda MX-30 is het eerste elektrische model van het Japanse automerk en zal zeer binnenkort te koop zijn in Nederland. Wij mochten op bezoek komen bij het Nederlandse hoofdkantoor van Mazda voor een ritje met één van de allereerste exemplaren van de MX-30 ter wereld. Na een route door de polder en de smalle straatjes van het charmante Moordrecht merkten we al gauw hoe fijn deze auto is.
Dat fijne zit het hem in een paar dingen. Sommige zijn zichtbaar en andere zijn wat meer technisch. Een mooi voorbeeld van dat laatste is het feit dat de Mazda MX-30 veel lichter is dan de meeste elektrische auto’s. Veel merken zijn druk met elkaar de loef afsteken als het aankomt op de afstand die je kunt afleggen met één volle batterij: de actieradius.
Lekker in de bochten
Bij de Mazda MX-30 is deze een stuk lager dan bij de concurrentie. Je zou misschien denken dat dit een nadeel is, maar het tegendeel is waar. Bij een hedendaagse elektrische auto met een maximale actieradius heb je al gauw tussen de 1000 en 1200 kilo aan accu’s aan boord. Bij deze Mazda is dat slechts 310 kilo. En dat merk je tijdens het rijden. De auto is minder log en zwaar en stuurt daardoor bijvoorbeeld veel lekkerder in de bochten.
Bijkomend voordeel is dat minder batterijen ook beter is voor het milieu. Elektrische auto’s hebben het imago schoon en milieuvriendelijk te zijn, maar de productie van de accu’s is dat bepaald niet. Mazda maakt dus een bewuste keuze met een auto die duurzamer is dan de concurrentie. Daarvoor is natuurlijk wel een concessie gedaan in de vorm van een veel kleinere actieradius.
Onderzoek
De Mazda MX-30 kan zo’n 200 kilometer rijden met een volle accu. Dat lijkt misschien weinig in vergelijking met auto’s die wel 500 of 600 kilometer ver kunnen, maar hoe vaak rijd je nu zulke grote afstanden? Uit onderzoek van Mazda blijkt dat de gemiddelde Europeaan per dag 48 kilometer aflegt. In Nederland ligt dat getal nog een stuk lager. Dan is die 200 kilometer dus meer dan genoeg. Wil je grotere afstanden afleggen, dan is het goed om te weten dat je de accu met een snellader in 40 minuten voor 80% vol kunt krijgen.
Die duurzame insteek zie je ook terug in het interieur van de MX-30. Zo is de bekleding van ons testmodel gemaakt van gerecyclede PET-flessen en kun je ook kiezen voor een stoelbekleding van duurzaam kunstleer. Een ander bijzonder materiaal treffen we aan in het fraaie zwevende middenconsole, waar enkele delen van kurk zijn. Een mooie verwijzing naar de geschiedenis van Mazda, dat 100 jaar geleden begon als kurkfabriek. Ondanks de eenvoudige oorsprong van de materialen oogt de auto aan de binnenkant luxe en modern.
Heads-up display
Dat moderne zie je mooi terug in de schermen waarvan de bestuurder er maar liefst 3 tot zijn beschikking heeft. Achter het stuur zijn de digitale meters voor snelheid en accu te vinden, rechts van de bestuurder zit een scherm voor navigatie en muziek en in het middenconsole is er een scherm om het klimaat in de auto op maat in te stellen. Als je de fijne heads-up display mee zou rekenen dan kom je zelfs op 4 schermen.
De cockpit met al die schermen en maar weinig knoppen is zo ingericht dat de bestuurder snel en intuïtief alles kan regelen zonder afgeleid te raken. Dat sluit perfect aan bij een principe dat ze bij Mazda Jinba Ittai noemen. Dit is gebaseerd op een eeuwenoud Japans idee over een boogschutter te paard, die samen zo’n geheel vormen dat de ruiter bijna niet op het paard hoeft te letten en zich zo kan focussen op het te raken doel.
Freestyle doors
Naast de veelbesproken batterij is er nog een ander punt waardoor de Mazda MX-30 opvalt. En dat is iets dat je aan de buitenkant van de auto kunt zien. Het ontwerp past goed bij de designfilosofie van Mazda, waarbij subtiele lijnen een belangrijke rol spelen. Wat de MX-30 net even anders maakt dan de bekende modellen van Mazda zijn de veel kleinere grille en de spectaculaire freestyle doors die in tegenovergestelde richting openklappen. Mede hierdoor heeft de Mazda MX-30 een Red Dot: Product Design 2020’ Award ontvangen.
Als je alles bij elkaar optelt, kom je uit op een auto die vol zit met pluspunten op het gebied van comfort, design, techniek en duurzaamheid. Alleen wie voor het werk dagelijks heel veel kilometers maakt, is de MX-30 wellicht niet praktisch. Maar voor de rest is het misschien wel de fijnste elektrische auto op de markt. Met een prijs vanaf €33.990 is de Mazda MX-30 ook nog eens aantrekkelijk geprijsd.
Wil je meer weten over de Mazda MX-30? Of weten in welke kleuren en met welke opties de auto beschikbaar is? Kijk dan op de website van Mazda voor alle informatie.