Met de grote hoeveelheid games die wekelijks verschijnen, is het soms moeilijk om helemaal bij te blijven. Om ruimte te geven aan games die ondersneeuwde in de drukte presenteert Mixed Grill een nieuwe toevoeging aan de serie ‘Mogelijk Gemist’, waarin we games aandacht geven die hun moment misten. Ditmaal de terugkeer van oorlogsrobots en detectives op zoek naar een moordenaar.
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Vroeger was het Mech-genre een vaste waarde in het actiegame-landschap maar sinds Mechwarrior V en live service-uitstapjes als Hawken is het stil aan het front. Eén van de giganten van voorheen keert nu terug en het is Armored Core. Ontwikkeld door Dark Souls-maker FROM SOFTWARE banen we ons een weg door vele missies in onze volledig aanpasbare gevechtsrobot. Dit voelt fantastisch omdat het veel variëteit vereist en je constant nieuwe builds aan het maken bent. Doe je dat niet, dan is Armored Core VI kenmerkend moeilijk.
Er is veel om rekening mee te houden. Wil je twee benen voor mobiliteit, gebogen voor sprongkracht of juist rupsbanden voor stabiliteit en snelheid? Gebruik je raketten of ga je dichterbij staan om je geweren effectief te laten zijn? Wil je een zwaard, een pistool, een laser? En wat zijn de voors en tegens? Gewicht telt mee, maar ook dien je het energieniveau van je mech op peil te houden. Gelukkig kun je vrij experimenteren en verkoop je elementen voor de zelfde prijs als dat je ze koopt. Helemaal gek kun je zijn met kleurtjes, decals en custom werk. Zo werd mijn metershoge moordrobot uiteraard voorzien van een Friese vlag. De missies die je aangaat variëren van een punt innemen, vijandige mechs uitschakelen tot gigantische boss fights die vaak zeer memorabel zijn. Toch kon de frustratie best toeslaan toen ik genadeloos afgemaakt werd na al 20 minuten in de missie verzonken te zijn. Gaaf voor de fan, een aanrader voor de geïnteresseerde, maar Armored Core VI zal niet voor iedereen weggelegd zijn.
Master Detective Archives: Rain Code
Waar Armored Core zich nog op grens van de main stream begeeft, kan dat van deze titel zeker niet gezegd worden. Echter wie van de makers weet, zal ingelicht zijn over de pareltjes die deze studio neerzet: de schrijver achter cultklassieker Danganronpa zit achter deze titel en dat straalt er op alle vlakken vanaf. Er is veel overeenkomstig, maar het doet genoeg om zijn eigen ding te zijn. Ditmaal volgen we Yuma Kokohead die (uiteraard) zijn geheugen kwijt is en moorden moet onderzoeken, gezien hij een Master Detective is. De slachtoffers zijn andere Masters, gelijk aan hoe alle studenten in Danganronpa een gave hadden, en om het nog wat complexer te maken speelt dit af tussen de echte- en een schaduwwereld.
Hij wordt hierin bijgestaan door de doodsgodin Shinigami, die hem coacht en voorziet van hilarische dialoog. Meer wil ik niet delen want je moet het zelf ervaren. Dit soort games zijn 90% dialoog en het interessante verhaal wordt op indrukwekkende wijze in elkaar verweven waardoor ik geen moment comfortabel was en het gevoel had te weten waar dit zou eindigen. Het kent elementen die bekend voorkomen zoals het doorhakken van valse statements in een kruisverhoor, maar Master Detective Archives: Rain Code is een unieke game voor fans van sterke visual novels met een onderzoekend tintje.